
کاهش خطر بیماریهای قلبی با ویتامین K؛ یافتههای جدید علمی
پژوهشگران دانشگاه ادوارد کووان در آمریکا، دادههای بیش از ۵۰ هزار شرکتکننده را در مطالعهای ۲۳ ساله پیرامون رژیم غذایی، سرطان و سلامت در دانمارک بررسی کردند.
به گزارش تجارت ایدهآل، نتایج این تحقیق نشان میدهد افرادی که رژیم غذایی سرشار از ویتامین K دارند، کمتر در معرض بیماریهای قلبی عروقی ناشی از تصلب شرایین (رسوب پلاک در شریانها) قرار میگیرند.
انواع ویتامین K و منابع آن
ویتامین K به دو نوع اصلی تقسیم میشود:
- ویتامین K1 که در سبزیجات برگدار سبز و روغنهای گیاهی یافت میشود.
- ویتامین K2 که در غذاهایی مانند گوشت، تخممرغ و مواد تخمیر شده مثل پنیر موجود است.
کاهش خطر بیماریهای قلبی با ویتامین K
نتایج مطالعه نشان داد:
✅ افرادی که بیشترین میزان ویتامین K1 را مصرف کردند، ۲۱ درصد کمتر در معرض بیماریهای قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین بودند.
✅ مصرف بالای ویتامین K2 نیز خطر بستری شدن به دلیل بیماریهای قلبی را ۱۴ درصد کاهش داد.
✅ این کاهش ریسک برای تمامی انواع بیماریهای قلبی ناشی از تصلب شرایین مشاهده شد، بهویژه برای بیماری عروق محیطی که خطر آن تا ۳۴ درصد کمتر شد.
تأثیر محافظتی ویتامین K بر قلب
دکتر نیکولا بوندونو، سرپرست تیم تحقیق، در این زمینه میگوید:
“یافتههای ما نشان میدهد که مصرف بیشتر ویتامین K میتواند نقشی کلیدی در محافظت در برابر تصلب شرایین و بیماریهای قلبی عروقی داشته باشد.”
وی تأکید میکند که هرچند تحقیقات بیشتری برای درک دقیق این مکانیسم مورد نیاز است، اما به نظر میرسد که ویتامین K مانع از تجمع کلسیم در شریانهای بدن شده و در نتیجه، از بروز مشکلات قلبی جلوگیری میکند.