
گزارش بلومبرگ درباره تأثیرات تحریمهای جدید آمریکا علیه نفت ایران
ایالات متحده در روز دوشنبه 13 کشتی به علاوه تعدادی نهادها و افراد را هدف تحریم قرار داد که تلاشی برای بازگشت به استراتژی موسوم به «فشار حداکثری» علیه تهران است که برای کاهش درآمدهای دولت ایران طراحی شده است.
به گزارش تجارت ایدهآل، تحریمهای جدید دولت ترامپ علیه نفت ایران ممکن است باعث شود که فعالان بازار با افزایش انتقالهای کشتی به کشتی یا خاموش کردن سیگنالهای موقعیتیابی جغرافیایی برای مدت طولانیتر، پاسخ دهند.
به نوشته بلومبرگ، شرکتکنندگان بازار که نمیخواستند هویتشان در هنگام صحبت درباره مسائل حساس فاش شود، به بلومبرگ اعلام کردند: «آنها باید این کار را انجام دهند، زیرا این محدودیتها موانع را برای کسانی که بهدنبال انتقال بشکههای نفت ایران به مشتریان خود هستند، افزایش داده است.»
ایالات متحده در روز دوشنبه ۱۳ کشتی به علاوه سایر نهادها و افراد را هدف قرار داد که تلاشی برای بازگشت به استراتژی موسوم به فشار حداکثری علیه تهران است که برای کاهش درآمدهای دولت ایران طراحی شده است. ایران بهعنوان عضو اوپک سالهاست که با محدودیتها مواجه است و دولت بایدن نیز محدودیتهایی اعمال کرده بود. چین واردکننده اصلی نفت ایران است و بیشتر بشکههای نفت ایران به پالایشگاههای مستقل میروند.
بنجامین تانگ از S&P Global Commodities at Sea، مدعی شد: «آنها بهتدریج پیچها را محکمتر میکنند.»
شرکتکنندگان بازار گفتند که ممکن است انتقالهای کشتی به کشتی که در آن محمولهها بین کشتیها در دریا جابهجا میشوند، افزایش یابد تا منشأ بشکهها بیش از گذشته پنهان بماند. این در حالی است که بنا به ادعای بلومبرگ، بنادر چین بیش از پیش نگران دیده شدن به عنوان تسهیلکننده این تجارت شدهاند و یک اپراتور بندر تحت مدیریت دولت ماه گذشته میلادی از پایانههای خود خواست تا نفتکشهای تحریمشده را رد کنند.
بر اساس دادههای کپلر و اساندپی، از کشتیهایی که روز دوشنبه هدف قرار گرفتند، دو نفتکش بسیار بزرگ بهتازگی در حالیکه در نزدیکی مالزی بودند، یک محموله را انتقال دادهاند. تانکر Amak که یک کشتی ۲۳ ساله است، ۲ میلیون بشکه نفت خام ایران را به Ayden که در سال ۲۰۰۸ ساخته شده است، منتقل کرد. هر دو کشتی همچنان در همان منطقه هستند.
بهطور جداگانه، گزارش کپلر نشان میدهد دو نفتکش بسیار بزرگ دیگر که روز دوشنبه در لیست سیاه قرار گرفتند، در راه چین هستند و هر کدام بیش از ۲ میلیون بشکه نفت ایران را حمل میکنند.
بر اساس دادههای رهگیری بلومبرگ، Lydia II، یک نفتکش بسیار بزرگ که در سال ۲۰۰۹ ساخته شد، در ۲۲ ژانویه (۳ بهمن) در نزدیکی مالزی بود، سپس این کشتی سیگنال خود را خاموش کرد و در ۲۰ فوریه (۲ اسفند) دوباره ظاهر شد. انتظار میرود که این کشتی در پایان ماه جاری میلادی به چین برسد.
«فیونا»، یک نفتکش بسیار بزرگ که در سال ۲۰۰۸ تکمیل شد، محموله فعلی خود را در ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) از یک نفتکش ناشناس دریافت کرد و باید تقریبا در پایان فوریه به چین برسد.