
پروژهای که فقط روی کاغذ حرکت کرد؛ داستان مترو گلبهار
درحالی قرار بود مترو گلبهار همزمان با چند پروژه دیگر در افق ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد که وزارت راه و شهرسازی از پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی این طرح خبر داده است.
به گزارش تجارت ایده آل؛ علیرضا جعفری مدیرعامل سابق شرکت عمران شهرهای جدید ایران، خردادماه سال ۱۴۰۱ گفته بود: ترویج و توسعه شهرک سازی در بخش دولتی و خصوصی به عنوان رکن سوم نظام سکونت گاهی کشور و دسترس پذیری و توسعه حملونقل انبوه و سریع ریلی و جادهای میان شهرهای جدید و شهرهای مادر نیز از دیگر اقداماتی است که در دستور کار شرکت عمران برای سال جاری قرار دارد.
وی بیان کرد: تکمیل و بهره برداری از مترو شهرهای جدید بهارستان، گلبهار، پرند و احداث و بهره برداری از قطارهای حومه ای شهرهای جدید اندیشه و صدرا در برنامه شرکت عمران شهرهای جدید برای افق سال ۱۴۰۴ قرار دارد و اقدامات لازم برای پیشبرد احداث متروی شهرهای جدید فولادشهر، مجلسی و پردیس نیز انجام خواهد شد.
وی با اعلام اینکه با ایجاد شرایط مناسب تونل و مسیر دسترسی به شهر جدید علوی نیز تا سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد، اظهار کرد: احداث و بهره برداری از محورهای دسترسی شهر جدید پرند به آزادراه غدیر و محورهای دسترسی شهر جدید بهارستان و مجلسی به کنارگذر اصفهان از دیگر برنامههای شرکت عمران شهرهای جدید در افق ۱۴۰۴ خواهد بود.
بهمن ماه سال قبل شهرام ملکی مدیرعامل کنونی شرکت عمران شهرهای جدید ایران از از تأمین اعتبار ۲۵۵ میلیارد تومانی برای دو پروژه متروی گلبهار-مشهد و اصفهان-بهارستان خبر داده و گفته بود: ۱۶۵ میلیارد تومان از این اعتبار به مترو گلبهار-مشهد و ۹۰ میلیارد تومان به متروی اصفهان-بهارستان اختصاص یافته است.
وی از توافق اولیه با قرارگاه خاتمالانبیا برای تکمیل روسازی متروی گلبهار خبر داد و افزود: پل امام رضا(ع) در گلبهار با هزینهای بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان آماده افتتاح بوده و تونل متروی گلبهار به طول ۴.۵ کیلومتر نیز تکمیل شده است.
به گزارش تسنیم، حدود ۳ سال و ۳ ماه از اظهارنظر مدیرعامل سابق شرکت عمران شهرهای جدید میگذرد و وزارت راه و شهرسازی در جدیدترین گزارش از پروژه مترو گلبهار اعلام کرده است: در شهرهای جدید رویکرد و سیاست تقویت حمل و نقل عمومی و اتصال شهرهای جدید به کلانشهرها را اولویت قرار داد و در تحقق آن اهتمام ورزید. پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه مترو گلبهار – مشهد و بهارستان- اصفهان متناسب با اعتبارات تملک دارایی سرمایهای بخشی از تلاشهای وزارت راه و شهرسازی در این بخش است.
حدود ۱۴ سال از آغاز عملیات اجرایی مترو گلبهار-مشهد میگذرد.
منبع: تسنیم