
همه چیز درباره بندر شهید رجایی بندرعباس
این بندر در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و با بیش از ۴۸۰۰ هکتار وسعت (محدوده عملیاتی و پس کرانه)، ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا را دارد.
به گزارش تجارت ایدهآل، این بندر در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و با بیش از ۴۸۰۰ هکتار
وسعت (محدوده عملیاتی و پس کرانه)، ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۸۸ میلیون تن کالا را دارد.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از
مهمترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در دنیاست. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به
دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می کند.
موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه
بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و
بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل نموده است.
برخورداری از اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایه گذاران در راستای انجام فعالیتهای
پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای BOT ، اجاره کوتاه مدت،
میان مدت و بلند مدت از پتانسیل ها و ظرفیت های منحصر به فرد این منطقه می باشد.
همه چیز درباره بندر شهید رجایی بندرعباس
این بندر در سال ۲۰۱۲ با ۸۰ بندر جهان، تبادل کالا انجام میداد. ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید
رجایی در تاریخ ۱۳۷۶ در هیئت وزیرات تصویب شد. این بندر با برخورداری از ۱۸ دستگاه جرثقیل دروازهای (گنتری کرین)،
و حدود ۴۰ پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفتهترین ترمینالهای کانتینری کشور، توانایی
پهلودهی انواع کشتیهای اقیانوس پیما را داراست.
این مجتمع عظیم بندری بعنوان دروازه واردات وصادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور، طی سالهای
اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و گرفتن سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی
آغاز کرده و برای ایستادن در رتبه اول بنادر منطقه در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور، برنامههایی
با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجر
ا درآمده که ماحصل آن جذب بیش از ۲۳۰۰۰هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی دراین بندر بوده است.
در نتیجه این تلاش ها، بندر شهید رجایی در سال ۲۰۱۱ میلادی با رشدی معادل ۴۶ درصد،
در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا با ۲۸ پله صعود از رتبه ۷۲ به رتبه ۴۴ دست یافته است.
نقطه آغاز جهش فعالیتهای بندر، طرح توسعه و تکمیل حوضچههای دوم و سوم این مجتمع
به منظور احداث اسکلههای جدید با آبخور حدود ۱۷ متر برای پهلو دهی شناورهای با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بوده است.
الحاق ۲۴۰۰ هکتاراز اراضی واقع در شمال بندر شهید رجایی و ارتقاء مساحت بندر
به ۴۸۰۰ هکتار و فراهم شدن امکان ایجاد یک شهر لجستیک بندری برای بسط و توسعه صادرات
مجدد و ارائه خدمات ارزش افزوده از مهمترین اقدامات در حال انجام برای پیوستن این بندر به
جمع بنادر نسل سوم جهان بوده و با اجرای آن در آیندهای نزدیک، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی،
ارزشمندترین و موثرترین نقش را در شکوفایی اقتصادملی و توزیع کالا در منطقه ایفا خواهد نمود.
کاهش مبادلات پس از تحریم
تا پیش از شروع تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه این بندر (سال ۲۰۱۱ (میلادی)، ۳۰
خط کشتیرانی جهان، اقدام به تخلیه کالاهای خود در این بندر مینمودند. در تازهترین رتبهبندی برترین
بنادر جهان که در سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد، بندر شهید رجایی با چند پله سقوط نسبت به گذشته، در رتبه ۵۹ جهان قرار گرفت.
با تحریم شرکت تایدواتر خاورمیانه در تاریخ ۲ تیر ۱۳۹۰ (۲۳ ژوئن ۲۰۱۱) [۷]که مسئول بارگیری و
ترانزیت کالا در این بندر بود، این بندر عملاً از جرگه بنادر فعال در زمینه واردات کالا به ایران، خارج شده بود. با
کنار گذاشتن این شرکت از فعالیتهای این بندر، زمنیه تبادل کالا در این بندر از کشورهای خارجی به ایران، از ابتدای مرداد ۱۳۹۳ از سر گرفته شد.