![](https://tejarateideal.ir/wp-content/uploads/2025/02/25ac0cb5-356b-41ff-a293-d08e0c796097.jpeg)
منوچهر شاهسواری حاضر به پذیرش دبیری جشنواره سال آینده نیست!
منوچهر شاهسواری حاضر به پذیرش دبیری جشنواره سال آینده نیست!
به گزارش تجارت ایدهآل،دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر تاکید دارد که اگر قرار باشد جشنواره با همین مدل و ساختار پیش برود حاضر نیست دبیری دوره بعدی جشنواره را بپذیرد.
جشنواره چهل و سوم فیلم فجر با همه حاشیهها و سورپرایزهایش تمام شد اما به نظر میرسد حاشیههایش همچنان ادامه داشته باشد. این حاشیهها از شب گذشته، وقتی که هنوز ساعتی از پایان مراسم اختتامیه نگذشته بود آغاز شد که شهاب حسینی (بازیگر فیلم «رها» و یکی از نامزدهای سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد) با وجود آنکه در مراسم حضور داشت، یادداشتی منتقدانه نوشت.
او همچنین در بخشی از یادداشتش از اینکه «فیلم «رها» حکایت همدلی، همدردی و غمخواری گروه سازنده با مردمی بوده که هر روز بیش از پیش زندگی خود را در رویارویی با مشکلات معیشتی و اقتصادی در محاصره حلقه تنگ فقر مییابند.» سخن گفت.
از صبح امروز هم انتقادها به نتایج داوری بیشتر شده و انتخاب برگزیدهها و نحوه تقسیم جوایز با واکنشهایی همراه بوده و حتی فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران هم روال انتخابش جای تامل دارد.
در کنار آن استعفای نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش را هم باید به این حواشی افزود که اصلیترین دلیلش را اکران نشدن فیلم «قاتل و وحشی» در جشنواره فجر و موانع موجود بر سر راه نمایش و تولید آثار سینمایی عنوان کرده است.
در این میان منوچهر شاهسواری، دبیر جشنواره با نقدهای مثبت و منفی بابت مدیریتش بر جشنواره مواجه شده است. با وجود اختتامیهای که از جنبههای گوناگون قابل نقد است، یکی از مهمترین کارهای او در جشنواره امسال نمایش چند فیلم پربحث بخصوص «پیر پسر» بود. اما با این حال به نظر میرسد خود او هم رضایتی از برخی اتفاقها و ماجراها ندارد که گفته است با این مدل و ساختار، دبیری جشنواره را دیگر نمیپذیرد.
شاهسواری شامگاه گذشته، در گفتوگویی با بهروز افخمی (مجری برنامه هفت) درباره دبیری دوره بعد جشنواره فجر گفت: اگر قرار باشد جشنواره با همین مدل و ساختار پیش برود من هم سال بعد نیستم.
جشنوارهای را که هرسال دبیرش تغییر میکند، نمیتوان ارزیابی کرد و جشنواره به دفتر دائمی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه «مسائل و مشکلات جشنواره تفاوتی با سالهای قبل نداشت» افزود: ما گمان کردیم رویکرد امسال جشنواره به نفع منافع عمومی و سینمای ایران است. رویکرد این بود که چتر سینمای ایران کاملا گسترده باشد و هیچ سلیقه از پیش تعیینشدهای وجود نداشت. همه زندگی سلیقه است و اگر این سلیقه با رویکردی عمیق همراه باشد، نتایج قابل فهم و قابل احترامی خواهد داشت. من باور دارم که میتوان با زبان احترام با هم صحبت کرد. در این راستا تلاش من و همکارانم متکی بر این بود که با رفتار محترمانه برای ایده مرکزی زن، مادر، وطن تلاش کنیم. سینمای ایران بار سنگینی دارد که این مفهوم را گسترش دهد.
ما باید با سینما تعلق خاطر به وطن را میان افراد ایجاد کنیم. سینما امروزه به دلیل تحولات اجتماعی، تحولات تاریخی و تحولات تکنولوژیک تفاوت دارد و حضور در جهان امروز بدون تسلط به دانشنامه تصویر امکانپذیر نیست. سینما به ما یاد میدهد که باید با یکدیگر حرف بزنیم. به همین دلیل فکر کردیم که امسال میتوانیم آینهای تمامنما مقابل جامعه قرار دهیم. این در حالی است که خشونت لفظی و خشونت رفتاری در همه ما درحال فوران کردن است و دوست داریم آتشها و اختلافات را عمیقتر کنیم. همه ما مملو از خطا هستیم، اما حساسیت نسبت به خطا مهم است. حساسیت نسبت به خطا یعنی جستجوی راههای بهتر. سینما به ما یاد داده است که مسائل را از زوایای مختلف نگاه کنیم.
دبیر جشنواره با بیان اینکه بعد از کرونا و مسائل اجتماعی سالهای اخیر جشنواره فجر دیگر شور و شوق قبل را نداشت، اظهار کرد: برای کاهش این اتفاقات فکر کردم که سینما باید وظیفه خودش را برای تقلیل رنج مردم، سینماگران و سینماداران انجام دهد. از ابتدا فکر میکردم که به دلایل فنی شاید اکران فوقالعاده نداشته باشیم، اما تا همین امروز بالای ۲۲۰ اکران فوقالعاده در تهران داشتهایم.
شاهسواری درباره تعداد زیاد فیلمها توضیح داد: فیلمها نسبت به سالهای گذشته بیشتر نشدهاند و تنها تفاوت شکلی صورت گرفت. در مقررات ۲۲ فیلم برای سودای سیمرغ و ۱۱ فیلم اول داشتیم. امسال ۴ انیمیشن داشتیم و نمیتوانستیم آنها را نادیده بگیریم. از طرفی باید به برخی فیلمها که به دلایل موجه و غیرموجه امکان حضور در جشنواره نداشتند، توجه میکردیم.
وی درباره بحث داوری آثار و مساوی شدن آراء آنها گفت: در عمده جلسات هیئت انتخاب و داوری حضور داشتم. فکر میکنم در ۳ مورد داوران به رأی ۳ به ۳ و مساوی رسیدند که بیشتر هم در جوایز فنی این اتفاق رخ داد. ما با یک روش اخلاقی کار را پیش بردیم. برخی از دوستان به خصوص یکی از داوران پذیرفت که اگر در قالب ۳ به ۳ قرار گرفتند این شخص در هر گروهی که بود، به گروه طرف مقابل بپیوندد. البته نه به سادگی بلکه با بحث و گفتگو.
جشنواره فیلم فجر تاریخی دارد و اگر به این تاریخ و ظرایف مسلط نباشید دچار تحلیل غلط میشوید. اولین اطلاعات غلط این است که مدام خودمان را با جشنوارههای جهانی مقایسه کنیم. جشنواره فیلم فجر در دوران فعالیت خود به مشروعیت و مقبولیت سینما کمک کرده است و مقبولیت داخلی و خارجی ایجاد کرده است. این جشنواره در توسعه تکنیک و مدل تولید تاثیرگذار بوده است. این رویداد باید به جشن ملی سینما تبدیل شود. من میگویم باید جشنواره را در شرایط امروز جامعه ببینیم.