رد خون ترور بر پرده سینما

سینمای ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسانه‌های هنری و فرهنگی کشور، همواره تلاش کرده تا به موضوعات پیچیده و چالش‌برانگیز اجتماعی، سیاسی و تاریخی بپردازد و یکی از این موضوعات که در سال‌های اخیر مورد توجه فیلمسازان ایرانی قرار گرفته، پدیده ترور است.

به گزارش تجارت ایده‌آل، سینمای ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسانه‌های هنری و فرهنگی کشور، همواره تلاش کرده تا به موضوعات پیچیده و چالش‌برانگیز اجتماعی، سیاسی و تاریخی بپردازد و یکی از این موضوعات که در سال‌های اخیر مورد توجه فیلمسازان ایرانی قرار گرفته، پدیده ترور است.

ترور به عنوان یک عمل خشونت‌آمیز که اغلب ابعاد سیاسی و ایدئولوژیک دارد، در فیلم‌های سینمایی ایرانی با نگاهی عمیق و چندبعدی به تصویر کشیده شده است؛ این فیلم‌ها نه تنها به بازسازی وقایع تاریخی می‌پردازند، بلکه تلاش می‌کنند تا تأثیرات روانی، اجتماعی و سیاسی این پدیده را بر جامعه و افراد بررسی کنند.

ورود نسل جدید فیلمساز، توجه به سینمای امنیتی – جاسوسی و ترورهای صورت گرفته در تاریخ معاصر ایران، در این اواخر بیشتر شده است؛ در واقع در دهه ۶۰ و ۷۰ کمترین فیلم‌های در این زمینه ساخته شده اما در دهه ۹۰ تولید فیلم درباره ترورهای صورت گرفته در تاریخ معاصر ایران بیشتر مورد توجه قرار گرفت که در ادامه مروری بر این آثار خواهیم داشت:

ماجرای نیمروز

مهدویان این فیلم را بر اساس حوادث و اتفاقات واقعی ساخته شده و درامش بر اساس رابطه یکی از اعضای اطلاعات سپاه که به دنبال عاملان بمب‌گذاری‌ها و ترورهای دهه ۱۳۶۰ است و زنی که از اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق است و در گذشته هم‌دانشگاهی این مأمور بوده، شکل گرفته است. شخصیت‌هایی مثل مسعود کشمیری و عباس زریبافان که از عوامل نفوذی سازمان مجاهدین خلق بودند در فیلم به تصویر کشیده شده‌اند.

رد خون

این فیلم که ادامه ماجرای نیمروز ۱ است به ماجرای کشته شدن موسی خیابانی یکی از افراد مؤثر سازمان تروریستی مجاهدین خلق می‌پردازد و در قسمت دوم این فیلم به ماهیت تروریستی و غیر انسانی فرقه منافقین به سرکردگی مسعود رجوی پرداخته شود.

بادیگارد

ابراهیم حاتمی‌کیا در «بادیگارد» به طور مشخص به موضوع ترور پرداخته است؛ بادیگاردی باسابقه به نام حیدر ذبیحی در یک حمله تروریستی موفق نمی‌شود که از شخصیت تحت حفاظتش مراقبت کند. او بعد از این واقعه از طرف مسئولان رده‌بالا مورد مواخذه قرار می‌گیرد. حیدر شخصیت آرمان‌گرایی دارد و نسبت به کاری که انجام می‌دهد دچار شک و تردید می‌شود. اما وقتی وظیفه محافظت از یک دانشمند جوان به او سپرده می‌شود، جانش را در راه حفاظت از او فدا می‌کند.

روز صفر

سال ۱۳۹۸ فیلم پرسر و صدایی «روز صفر» ساخته شده، فیلمی با موضوع تروریستی بمب‌گذاری در نقاط مختلف کشور که در آن امیر جدیدی نقش یک را بازی می‌کرد. این اثر نخستین فیلم سعید ملکان در مقام کارگردان است و او توانست یک فیلم جاسوسی با تم جنایی را با تریلری به تصویر بکشد. فیلم با فیلمنامه‌ای که خود ملکان به همراه بهرام توکلی نگاشته شد. فیلم روایتی است از ماجرای دستگیری ریگی و خنثی‌سازی عملیات تروریستی او با اسم رمز «روز صفر» که قرار بود به شکل همزمان در چند نقطه استراتژیک شهرهای بزرگ انفجارهای مهیبی رخ دهد.

ضد

قصه این فیلم سینمایی از اسفند ۱۳۵۹ آغاز می‌شود و تا اواخر سال ۱۳۶۰ ادامه دارد. «ضد» درباره واقعه تروریستی هفت تیر است و داستان محمدرضا کلاهی را روایت می‌کند. عنوان شده که وقایع فیلم «ضد» بر اساس ده‌ها مصاحبه‌ای که با شاهدان انجام شده پیش می‌رود، اما لزوماً نمی‌تواند بر اساس واقعیت باشد و کارگردان هم اصراری بر اینکه قصه فیلم تریلر – سیاسی‌اش واقعی است ندارد.

هناس

این فیلم به ماجرای زندگی و ترور داریوش رضایی‌نژاد دانشمند هسته‌ای می‌پردازد که به رغم همه مشکلاتی که در زندگی دارد، حاضر به کوتاه آمدن از آرمان‌هایش نیست و در نهایت هم به دست اسرائیل ترور می‌شود. فیلم سعی دارد داستانش را در فضایی ملودراماتیک و عاشقانه پیش ببرد، اما چیزی که به آن ضربه زده تعدد کلیشه‌ها و پیش‌بینی‌پذیر بودن خط داستانی آن است. مثل اغلب فیلم‌های ایرانی که درباره ترور هستند، بیش از شکل دادن به یک خط داستانی جذاب با شخصیت‌های درگیرکننده، چیزی که برای سازندگان اهمیت داشته نمایش باورها و جهان‌بینی شخصیت‌هاست که معمولاً نتیجه چندان جذابی ندارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا