تلاطم در بازار خودروهای مونتاژی

با انتشار اخبار مربوط به احتمال بهبود روابط دیپلماتیک و روند کاهشی نرخ ارز، بازار خودروهای مونتاژی نیز همانند خودروهای داخلی دستخوش تغییراتی شده است.

به گزارش تجارت ایده‌آل،  نوسانات خودروهای مونتاژی نسبت به خودروهای داخلی کم‌دامنه‌تر بوده و بازار خودروهای مونتاژی توانسته مقاوت بیشتری نسبت به ریزش نرخ دلار نشان دهد.

بازار خودرو در ایران آینه‌ای‌ است که در آن می‌توان پیچیدگی‌های ساختاری اقتصاد، تنش‌های سیاست‌گذاری و تلاطم‌های انتظارات عمومی را به‌خوبی مشاهده کرد.

در این روزها که هر متر مکعب هوا در کشور بوی رکود تورمی به خود گرفته، قیمت خودروهای مونتاژی در یک روند پرابهام، گاه کاهش و گاه افزایشی چند ده میلیون تومانی پیدا می‌کند..

این بی‌ثباتی پنهان تنها در ظاهر سکوت‌آلود بازار آشکار نمی‌شود، بلکه در لایه‌های پنهان تصمیم‌سازی‌های کلان اقتصادی و انفعال سیاست‌های تنظیم‌گرانه نیز به‌روشنی موج می‌زند.

صعود برخی خودروهای مونتاژی در میانه رکود

با بررسی قیمت‌ محصولات شرکت‌های مدیران خودرو، کرمان موتور، بهمن موتور و سایر برندهای مونتاژ داخل، نکته‌ای که بی‌درنگ جلب توجه می‌کند شکاف عمیق بین بهای کارخانه‌ای و نرخ بازار آزاد برخی خودروهاست. این خودروها همان خودروهایی هستند که از ریزش نرخ دلار جان سالم به در برده و در میان تلاطم‌های سرخ معاملات خودرو، سر سبز برون آورده‌اند.

برخی از محصولات مونتاژی مانند فیدلیتی پرستیژ، خانواده آریزو و برخی از محصولات اکستریم در روز جاری خلاف جریان بازار حرکت کرده و دستخوش افزایش قیمت شده‌اند.

رکورد بیشترین افزایش قیمت روز جاری را خانواده فیدلیتی پرستیژ گروه بهمن کسب کرده و هر دو محصول فیدلیتی با رشد ۹۰ میلیون تومانی از سردمداران بیشترین صعود روز خونین بازار خودرو هستند.

پس از فیدلیتی، بیشترین افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در میان خودروهای گروه مدیران خودرو به چشم می‌خورد. آریزو ۶ جی‌تی با افزایش قیمت ۶۰ میلیون تومانی به قیمت دو میلیارد و ۲۳۵ میلون تومان صعود کرده است. محصول دیگر این شرکت که سود خوبی از آن مالکان خود کرده اکستریم TXL است که با رشد ۴۵ میلیون تومانی به قیمت سه میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که این صعودهای محدود می‌تواند ناشی از سودجویی دلالان، عرضه محدود، تبلیغات هدفمند یا انتظارات تورمی موضعی‌ است که گاه در بازار خودرو با سرعتی فراتر از واقعیت اقتصادی شکل می‌گیرد.

بیشترین واکنش‌ خودروهای مونتاژی به ریزش دلار

در شرایطی که بازار خودروهای مونتاژی مقاومت خوبی در برابر کاهش نرخ دلار نشان داده و روند نزولی خودروهای مونتاژی دامنه کمتری نسبت به خودروهای داخلی داشته است، برخی از محصولات مونتاژی با شدت بیشتری به سمت نرخ نزولی پیش رفته و در این فضای پرابهام، ریسک زیادی به معاملات خودروهای مونتاژی وارد کرده‌اند.

در میان بیشترین ریزش محصولات مونتاژی بار دیگر نام محصولات بهمن و مدیران خودرو به چشم می‌خورد.

تیگو ۸ پرومکس سردمدار روند کاهشی در بازار خودروهای مونتاژی است که قیمت آن با کاهشی ۸۰ میلیون تومانی به سه میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان رسیده است.

پس از تیگو نوبت به محصول کارکرده گروه بهمن یعنی فیدلیتی می‌رسد. فیدلیتی هفت‌نفره با کاهش ۶۶ میلیون تومانی به قیمت دو میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان تنزل پیدا کرده است.

محصول دیگری از خودروسازان بم که در جایگاه سوم بیشترین کاهش قیمت بازار خودروهای مونتاژی ایستاده، فونیکس FX AWD است که با کاهش ۵۵ میلیون تومان در محدوده قیمت دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است.

کارشناسان بر این باورند که بازار خودرو ایران در انتظار نتایج مذاکرات به سر می‌برد و سرانجام این گفت‌وگوها مسیر آینده بازار را روشن می‌کند.

هرچند بازار خودروهای وارداتی در برابر کاهش نرخ دلار مقاومت زیادی نشان داده و هیجان کمتری در آن حاکم است، اما در صورت اخبار مثبت از مذاکرات، بازار خودروهای مونتاژی با افت قیمت مواجه می‌شود. همچنین نشر هرگونه اخبار منفی می‌تواند این بخش از بازار خودرو را به سطح قبلی بازگرداند.

زمانی‌ که سیاست‌گذار از مسیر قاعده‌مندی خارج شود، بازار نیز مهارناپذیر می‌شود. اکنون بیش از هر زمان دیگر نیاز به تعادل‌سازی میان منافع تولیدکننده، مصرف‌کننده و سیاست‌گذار حس می‌شود.

بازاری که تپش‌هایش با بی‌نظمی بالا و پایین می‌شود، نمی‌تواند امیدی به آینده اقتصادی جامعه ببخشد. تنظیم هوشمند، نگاه سیستمی و خودداری از سودجویی سه ضلع گمشده‌ای است که نبودشان بازار را به نقطه فعلی رسانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بابک, [18/12/1403 11:11 ق.ظ]