تراموای تهران چه زمانی به بهره برداری می رسد؟
شهردار تهران با تاکید بر افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی به عنوان قسمت دوم برنامهریزیها، اظهار کرد: ۲۵۴ کیلومتر خط مترو را تحویل گرفتیم و در این سه سال به بیش از ۳۰۸ کیلومتر افزایش دادیم که البته بخشی از آن برون شهری است.
به گزارش تجارت ایده آل، علیرضا زاکانی در جشن بزرگ خانواده معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که امروز – پنجشنبه ۴ بهمنماه ۱۴۰۳- در برج میلاد برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش کسانی که تهران را آباد و آبادتر کردند، اظهار کرد: امید داریم در آینده بتوانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم. وی درباره تراموای تهران هم توضیحاتی را ارائه کرد.
وی با بیان اینکه تهران یک الگو است و هر اتفاقی در آن رخ دهد الگوی دیگر شهرها قرار میگیرد، خاطرنشان کرد: هر اقدامی در پایتخت نماد کارآمدی نظام است. بر اساس نظرسنجیها، آلودگی هوا و ترافیک از مشکلات اصلی تهران هستند و اذهان عمومی را درگیر کرده است.
زاکانی با بیان اینکه در قسمت اول به دنبال کاهش رفت و آمد در شهر هستیم، گفت: در این راستا با مناسب سازی شهر به ویژه برای معلولان و سالمندان تلاش کردیم ارائه خدمات هوشمند را در برنامه داشته باشیم. همچنین با توزیع خدمات در مناطق مختلف همچون راهاندازی میادین میوه و تره بار و دسترسپذیری آنها، تلاش کردیم سفرهای درون شهری را کاهش دهیم.
۶۰۰ همت اعتبار برای توسعه مترو پایتخت نیاز است
وی با اعلام اینکه تهران به ۴۹۶ کیلومتر مترو و ۳۲۰ ایستگاه نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ۶۰۰ همت اعتبار برای توسعه مترو پایتخت نیاز است.
زاکانی همچنین تصریح کرد: در کنار توجه به زیرساختها، تلاش برای خرید ۱۱۸۴ واگن داخلی و خارجی هم انجام شده که به امید خدا عملیاتی می شود.
شهردار تهران با بیان اینکه خطوط ۸ و ۹ تبادلی هستند و کارایی مترو را افزایش خواهند داد، یادآور شد: ما در شمال تهران با ضعف فعالیت حمل و نقل عمومی روبهرو هستیم و نیاز به توجه در این بخش دارد.
وی افزود: در حال آمادهسازی خط یک بی آرتی برای فعالیت تراموا هستیم. در حال حاضر دو دستگاه تراموا در پایتخت موجود است که با حضور رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.
وی با اعلام اینکه برای تامین ۵۲۲۵ دستگاه اتوبوس قرارداد منعقد شده که ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی است، گفت: ما شاهد فعالیت ۴۹۶۰ دستگاه اتوبوس در سال ۱۳۸۹ بودیم. امروز ما یک گام نسبت به گذشته جلوتر برمیداریم. با این حال تهران ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. تلاشها باید به جایی برسد که معادله درصد استفاده از حمل و نقل عمومی و شخصی را جابجا کند.
ورود ۴ نمونه ون وارداتی برای انتخاب و جایگزینی ونهای فرسوده
وی با بیان اینکه ۶۰۰۰ دستگاه ون از ۱۵ سال پیش فعال است، تصریح کرد: امروز بیش از ۲۰۰۰ دستگاه ون در شهر فعالیت میکنند که از استاندارد خارج شدهاند. در این راستا برای ۱۰ هزار دستگاه ون تفاهم شده که چهار نمونه وارد شده تا انتخاب نهایی بین آنها انجام شود.
وی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر داریم که بدون رعایت مسائل ایمنی در هر جهتی تردد میکنند، گفت: در تهران ۱۳۷۰ کیلومتر راه میتوان ایجاد کرد که تداخلی با خیابانها نداشته باشد و مردم با پیادهروی و یا با دوچرخه و اسکوتر تردد کنند که در همین راستا ۴۷ کیلومتر از آن در حال بهرهبرداری است و منطقه ۵ به دنبال الحاقیه آن است. با اجرای این راهها نیازی به استفاده از وسایل نقلیه شخصی کمتر خواهد بود.
زاکانی افزود: کاهش سفر، افزایش مطلوبیت حمل و نقل، برقیسازی، اعمال ویژگیها و قواعد در شهر برای مدیریت با دقت نظر و توسعه ساختارهای نظارتی و هوشمندسازی، پنج سطح اولین بخش از برنامههای ما در پایتخت به شمار میروند.
شهردار تهران با بیان اینکه این اقدامات در راستای اجرای سفر ترکیبی در پایتخت انجام میشود، گفت: این موضوعات توسط برخی افراد به عنوان خواب تعبیر میشود؛ این چه حرفهایی است که میزنند؟ مواردی که مطرح شد برنامههایی است که با تلاش کارکنان و حامیان مدیریت شهری از جمله مجموعه بانکی اجرایی میشود. وقتی زمینهها فراهم شود شهروندان نیازی به وسایل نقلیه شخصی نخواهند داشت.
وی افزود: لایه دوم امور ایجاد زیرساختهاست. ۹.۲ کیلومتر از آزادراه شهید شوشتری در ماه های آینده به بهره برداری میرسد و فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی و بال غربی بزرگراه یادگار امام نیز در سال آینده افتتاح میشود. ۳۴ اصلاح از ۹۸ اصلاح تقاطعی اجرایی شده و ۲۶ اصلاح در حال انجام است و سال آینده پرونده آن بسته خواهد شد که مسیر مردم را کوتاهتر خواهد کرد.
زاکانی ضمن تقدیر از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت ورزش برای کمک در اجرای آزادراهها و بزرگراهها، گفت: لایه سوم امور در بخش فضای سبز است و امسال جشن پایان اجرای کمربند سبز پایتخت برگزار خواهد شد. ما قانع به این شرایط نیستیم. در روزهای قبل دیداری با رئیس جمهور داشتیم و درخواست کردیم که کوههای شمال پایتخت از سوی منابع طبیعی به شهرداری تحویل داده شود تا فضای سبز آن تامین و مجدداً نگهداری آن به دولت واگذار شود.
شهردار تهران با بیان اینکه لایه بعدی در حوزه فناوری است، گفت: ما شرایط را در این بخش تغییر میدهیم و اتفاقات بزرگی در این بخش رقم میخورد. لایه پنجم نیز اجرای ۱۳۷۰ کیلومتر مسیر بیخطر برای عابران خواهد بود و چهره شهر تغییر خواهد کرد. اگر بتوانیم این برنامهها را اجرا کنیم و به شرایط موجود قانع نباشیم، چهره پایتخت تغییر میکند.
وی ادامه داد: اگر با دید باز نگاه کنیم، ظرفیت خالی در تهران داریم که باید با کارشناسی و اقدامات جهادی و دقت لازم، این ظرفیت تکمیل شود.
زاکانی اعلام کرد: همه چیز پول نیست و تسهیل در صدور مجوزها و رویه اقتصادی از سوی دولت برای ما جهش ایجاد میکند. از وزارت کشور، نیرو، نفت، صمت و امور خارجه و مجلس و دستگاه قضایی بابت کمک برای پیشبرد امور تقدیر میکنیم. تهران باید متحول شود که بخشی از این تحول با تلاش کارکنان است که امیدواریم با همکاری دولت و بخش خصوصی، سرمایهگذاری سنگینی را انجام دهیم و شهر را از این شرایط خارج کنیم.