از خصوصی‌سازی سایپا چه خبر؟

خصوصی‌سازی دومین خودروساز بزرگ کشور هم در جریان است. سایپا در روند خصوصی‌سازی خود درگیر چهره‌های ثروتمند و مشهوری است که در میان عوام جامعه نیز شناخته شده‌اند. اگرچه آشنایی به فضای خودروسازی در میان خریداران سایپا کم است، اما هنوز مانند ایران خودرو درگیر چالش‌های قطعه سازان و بدهی‌هایشان نشده‌اند. در آخرین تحولات گروه انتخاب، گلستان، دات وان، کرمان موتور و پترو صنعت صدر ، ۵ خریدار مهم سایپا اعلام شده‌اند.

به گزارش تجارت ایده آل؛ خصوصی‌سازی سایپا به مراحل حساس رسیده و هر روز اتفاق جدیدی در این حوزه شاهد هستیم.

انتخاب که برای خودروساز شدن هم خیز برداشته بود با کناره‌گیری کرمان موتور به حاشیه رانده شد. در این بین شانس صاحبان جدید سایپا به کلی تغییر کرده است.

درخواست تعویق خصوصی‌سازی

پس از فراز و نشیب‌های بسیار در روند خصوصی‌سازی سایپا، حالا عده‌ای دنبال تعویق یکساله روند خصوصی‌سازی هستند. مدیریت این روند و قیمت‌گذاری صحیح آن، نیازمند زمان است و بدنه مدیریت سایپا نیز از این تعویق یکساله حمایت کرده‌اند. زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن، درباره این اتفاق گفته است: «شرکت سایپا باید طبق قانون برنامه هفتم توسعه به بخش خصوصی واگذار شود و اگر مسئولان این شرکت فرصت یک‌ساله می‌خواهند تا این روند را مدیریت کنند باید شرایطی نیز برای آن تعریف کرد. باید مشخص شود که اگر این یک سال فرصت داده شود و مسئولان این شرکت نتوانند برنامه لازم را ارائه دهند، چه اقداماتی باید انجام شود ضمن اینکه برنامه‌ای که قرار است مسئولان سایپا ارائه دهند چه ضمانت اجرایی دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید به عنوان متولی این برنامه را تدوین کند.»

آخرین تحولات خریداران

در آخرین تحولات میان خریداران سایپا، کرمان موتور اقدام به انصراف از حضور در کنسرسیوم با انتخاب گرفت. حالا بانک شهر کنسرسیوم جدیدی با حضور بانک شهر تشکیل داده است. شکست مذاکرات کرمان موتور و انتخاب باعث شکست مهم‌ترین کنسرسیوم سایپا و شکل‌گیری کنسرسیومی قوی‌تر در این بین شده است. در نامه بانک شهر خطاب به معاون اقتصادی سایپا آمده است: «بانک شهر در چارچوب تفاهم نامه مدنی و در قالب کنسرسیوم سرمایه‌گذاری با مشارکت شرکت کرمان موتور اقدام به حضور و اعلام آمادگی در فراخوان عمومی شناسایی و بررسی صلاحتی متقاضاین خرید سهام ایرانی تولید سایپا نموده است.

حضور نمایشی بابک زنجانی

در روز‌های اخیر برخی کارشناسان خودرو مدعی شده‌اند که حضور بابک زنجانی در کارزار خرید سایپا، صرفاً حضوری نمادین برای بیشتر دیده شدن است و بای دات وان را از گردانه خریداران سایپا جدا کرد. بابک زنجانی هم پس از اظهارنظرات خود درباره تولید خودرو با کیفیت در سایپا، دیگر ادعایی در اینباره مطرح نکرد و صرفاً به نقد دیگر خریداران پرداخت. زنجانی در آخرین توییت خود نوشته است: «ایجاد کنسرسیوم‌های پفکی و لب و دهنی که با پول دولت در بانک‌ها می‌خواهند سهام دولت را بخرند بیشتر یک شو تبلیغاتی است. برای رقابت در خرید سهام سایپا باید بیش از دو میلیارد دلار پول نقد رو کرد.»

مسئله اینجاست که زنجانی با چه پشتوانه‌ای این حرف را می‌زند؟ آیا او از خرید سایپا به مشابه استفاده کاندیدا‌های ریاست جمهوری از مناظره انتخاباتی استفاده می‌کند؟

منبع: نبض بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا