یک موتور ثابت و اتاق هایی که عوض می شود؛ ساینا وانت به بازار می آید!

در حالی‌که جهان به سمت وانت‌های هیبرید و الکتریکی پیش می‌رود، سایپا هنوز به زبان M۱۳ سخن می‌گوید؛ موتوری که حالا قرار است برای وانت ساینا هم استفاده شود

به گزارش تجارت ایده‌آل، ساینا قرار است لباس تازه‌ای بر تن کرده و در قالب یک وانت سبک وارد بازار شود؛ محصولی که فعلا با نام ساینا وانت یا سایپا ۲۵۲ شناخته می‌شود.

سایپا می‌خواهد ساینا را هم به جمع وانت‌های سبک داخلی مانند سایپا ۱۵۱ و آریسان اضافه کند؛ پیش از این، طرح تولید وانت بر پایه سهند یا اطلس مطرح بود اما در نهایت «پلتفرم ساینا» به عنوان انتخاب اصلی تثبیت شد. حتی سال ۱۴۰۱ هم تصاویری از سهند وانت با نام سایپا ۲۵۱ منتشر شد اما دیگر خبری از این پروژه به گوش نرسید.

حالا با انتشار خبرهایی درباره وانت جدید سایپا، پرسش‌هایی مطرح می‌شود. اینکه آیا اضافه شدن یک سدان قدیمی به صف وانت‌ها می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد یا تولید وانت ساینا تکرار همان فرمولی است که سال‌ها صنعت خودروسازی ایران را در چرخه بازتولید مدل‌های فرسوده نگه داشته؟

مشخصات ساینا وانت

ساینا وانت همچنان قرار است از پیشرانه M13 استفاده کند؛ موتوری ۱٫۳ لیتری با توان ۷۰ اسب‌بخار و ۱۱۲ نیوتن‌متر گشتاور. همان پیشرانه‌ای که سال‌هاست در انواع محصولات اقتصادی سایپا تکرار می‌شود و حالا قرار است وظیفه حمل بار را هم بر دوش بکشد.

هرچند صحبت از نسخه به‌روزشده موتور مطرح شده اما هیچ جزئیات فنی تازه‌ای منتشر نشده است.

مهم‌ترین تفاوت قابل‌ذکر ساینا وانت با سایپا ۱۵۱ در ظرفیت بار خلاصه می‌شود؛ وانت ساینا قادر است حدود ۶۵۰ کیلوگرم بار حمل، یعنی ۱۵۰ کیلوگرم بیشتر پراید وانت. این افزایش نسبی در کنار گیربکس ۵‌سرعته دستی روی کاغذ کمی جالب به نظر می‌رسد. هرچند بدون افزایش توان موتور صورت خواهد گرفت.

در بخش امکانات هم اگرچه سایناوانت ارگونومی بهتری در بخش صندلی‌ها اعلام خواهد کرد و طراحی داخلی اندکی مدرن‌تر از سایپا ۱۵۱ وعده داده شده اما همچنان با حداقل امکانات رفاهی و ایمنی روبه‌رو هستیم.

از جمله آپشن‌های وانت ساینا می‌توان به دو کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری (ESP) و ایموبلایزر اشاره کرد که اگرچه برای یک وانت داخلی قابل‌توجه به‌نظر می‌رسد اما در قیاس با استاندارد جهانی وانت‌های کوچک، در پایه‌ای‌ترین سطح ممکن قرار دارد.

بنابراین، ساینا وانت بیش از آنکه یک محصول تازه باشد، ادامه راهی آشناست: استفاده از پلتفرم‌های قدیمی برای خلق ظاهر تازه و حفظ توازن مالی شرکت؛ این پروژه شاید برای سایپا منطقی باشد اما از نگاه بازار سرشار از ابهام است.

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا