
افزایش قیمت موتورسیکلت بهرغم افت نرخ دلار / تولیدکنندگان از کاهش قیمتها سرباز میزنند + جدول
در حالی که کاهش نرخ ارز طی هفتههای اخیر بسیاری از بازارها را به کاهش قیمت وادار کرده، قیمت موتورسیکلت کوچکترین واکنشی نشان نداده است. تولیدکنندگان که تا قبل عید به بهانه خیز نرخ دلار اقدام به افزایش بها محصولات خود کرده بودند، هماکنون یا بار دیگر نرخها را بالا بردهاند یا با ایجاد ثبات و پایین نیاوردن قیمتها بازار را به رکود میکشانند.
به گزارش تجارت ایده آل، سال ۱۴۰۴ در حالی آغاز شد که برخی بازارها از جمله بازار خودرو با ماجراها و فراز و نشیبهای متعددی همراه شدند. انتشار اخبار مربوط به دور اول و دوم مذاکرات میان ایران و آمریکا و نیز کاهش نرخ ارز، این بازارها را با چالشها و نوسانات تازهای مواجه ساخت.
برخلاف بازار خودرو که از ابتدای سال جاری تاکنون تحت تأثیر تحولات سیاسی و افت قیمت ارز با کاهش نسبی قیمت مواجه شده، بازار موتورسیکلت تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. بررسیهای میدانی نشان میدهد کویر موتور و نیرو موتور به عنوان دو بازیگر اصلی این صنعت، همچنان به روند افزایش قیمت خود ادامه دادهاند در حالی که شرکت نیکران موتور پاسارگاد نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشته و افت قیمت را لحاظ نکرده است.
در شرایط کنونی، بلاتکلیفی حاکم بر فضای اقتصادی کشور، منجر به کاهش چشمگیر تمایل مصرفکنندگان به خرید موتورسیکلت شده است. این وضعیت در حالی تداوم یافته که معمولا با ورود به ماههای گرم سال، انتظار میرود تقاضا برای خرید این وسیله نقلیه افزایش یابد. با این وجود در بازار فعلی هیچ نشانهای از تحرک یا بازگشت رونق مشاهده نمیشود و رکود به روند مسلط بر معاملات بدل شده است.
کارشناسان بازار معتقدند در شرایطی که انتظارات تورمی همچنان پابرجاست و سیاستهای اقتصادی آینده مبهم به نظر میرسد، خرید موتورسیکلتهایی با هزینه مالکیت پایین و دوام بالا منطقیتر از سرمایهگذاری در مدلهای گرانتر است. به این ترتیب در میان سیگنالهای متناقض بازار، انتخاب برخی از مدلهای هوندا مانند هوندا CD200 میتواند پاسخی مقرون به صرفه به نیاز امروز مصرفکنندگان ایرانی باشد.
در ادامه قیمت موتورسیکلت های صفر را در جدول زیر مشاهده کنید.
مدل | سال | قیمت (تومان) |
آپریلیا، SXR ۱۶۰ | ۱۴۰۲ | ۱۹۱.۰۰۰.۰۰۰ |
اس وای ام، ۲۵۰ | ۱۴۰۳ | ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ |
اس وای ام، لاکی BX185 | ۱۴۰۲ | ۲۲۰.۰۰۰.۰۰۰ |
اس وای ام، گلکسی NA ۱۸۰ | ۱۴۰۳ | ۲۳.۰۰۰.۰۰۰ |
ایران دوچرخ، XY150 | ۱۴۰۱ | ۶۵.۰۰۰.۰۰۰ |
ایران دوچرخ، ایردوکو ۱۵۰ | ۱۴۰۳ | ۱۰۲.۰۰۰.۰۰۰ |
بنلی، SETA ۱۵۰ | ۱۴۰۳ | ۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰ |
بنلی، TNT 249S | ۱۴۰۳ | ۳۸۰.۰۰۰.۰۰۰ |
تی وی اس، انتورک ۱۲۵ | ۱۴۰۳ | ۲۱۵.۰۰۰.۰۰۰ |
دایچی، JP ۱۵۰ | ۱۴۰۲ | ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ |
شاهین موتور، دلتا SX2 | ۱۴۰۳ | ۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰ |
کبیر موتور، KLD ۲۰۰ | ۱۴۰۲ | ۱۱۰.۰۰۰.۰۰۰ |
کی وی، K249R | ۱۴۰۳ | ۳۸۰.۰۰۰.۰۰۰ |
نیرو موتور شیراز، احسان ۲۰۰ | ۱۴۰۲ | ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ |
نیرو موتور شیراز، پرواز ۱۵۰ | ۱۴۰۳ | ۹۸.۰۰۰.۰۰۰ |
وسپا، جی تی اس ۲۵۰ سوپر اسپرت HPE | ۱۴۰۲ | ۸۶۵.۰۰۰.۰۰۰ |
هوندا، کلیک ۱۵۰ | ۱۴۰۱ | ۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰ |
هوندا، CD ۲۰۰ | ۱۴۰۲ | ۸۹.۰۰۰.۰۰۰ |
یاماها، AEROX ۱۵۵ | ۱۴۰۳ | ۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰ |
یاماها، WR ۱۵۵ | ۱۴۰۲ | ۳۸۵.۰۰۰.۰۰۰ |
بازاری که باید با شروع گرما جان بگیرد، حالا در رکودی عمیق فرو رفته و نفس نمیکشد. از بازارچههای موتور در جنوب تهران تا نمایندگیهای برندهای معروف معتقدند که مردم فقط قیمتها را میپرسند، اما کسی نمیخرد!
در بازاری که قیمت یک موتور اقتصادی به ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان رسیده و مدلهای متوسط و سنگین از ۲۰۰ میلیون تومان عبور کردهاند، قدرت خرید مصرفکننده به کف رسیده، اما تولیدکنندهها نهتنها قیمت را پایین نمیآورند، بلکه حتی در برابر تخفیف اندک هم مقاومت میکنند.
در این میان، نه خبری از سیاست حمایتی است، نه نظارتی که پرسوجو کند. اگر تا همین دو سال پیش جوانها برای پیک موتوری، کار یا حتی تفریح به دنبال موتور بودند، حالا حتی برای شرایط اقساطی یک مدل دستدوم هم با مشکلات متعددی مواجهاند.