
واردات قطعه خودرو متوقف شد/ خریداران بلاتکلیف ماندهاند
توقف واردات قطعات برای خودروهای مونتاژی باعث شده بسیاری از مشتریانی که اقدام به پیشخرید کردهاند، تا یک سال هم منتظر بمانند؛ شرکتها هنوز زمان دقیقی برای تحویل خودروها اعلام نکردهاند.
به گزارش تجارت ایده آل؛ در شرایطی که بازار خودرو با نوسانات قیمتی و مشکلات عرضه روبروست،
بسیاری از خریداران خودروهای مونتاژی از تأخیرهای طولانیمدت در تحویل محصولات گلایه دارند. یکی از این مشتریان که از شرکت «فردا موتور» خودرویی را در
شهریور ۱۴۰۳ پیشخرید کرده اعلام کرد: «طبق قرارداد باید ظرف ۱۲۰ روز کاری خودرو را تحویل میگرفتم،
اما حالا با گذشت چندین ماه، هنوز هیچ خودرویی تحویل داده نشده و شرکت پاسخ شفافی نمیدهد.»
این مشتری که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، تعداد افرادی را که با مشکل مشابه مواجهاند،
حدود ۱۰۰ نفر اعلام کرده و افزود: «بسیاری از خریداران اکنون بیش از ۴ تا ۱۲ ماه است که در انتظار خودروی خود هستند، اما شرکت هیچ زمان مشخصی برای تحویل ارائه نمیکند.»
مشکلات ارزی، توقف واردات و ناترازی انرژی؛ بهانههای همیشگی مونتاژکارها
طبق گفته خریداران، شرکتهای مونتاژکار، دلایلی نظیر عدم تخصیص ارز برای ثبت سفارش،
توقف واردات قطعات از مبادی گمرکی، نوسانات نرخ ارز و حتی مشکلات انرژی را علت تأخیرها میدانند. اما به گفته این مشتری، «ما ماههاست که بلاتکلیف هستیم و پاسخ دقیقی از شرکت دریافت نکردهایم.»
از سوی دیگر، افزایش نرخ ارز در ماههای گذشته باعث شده تا قیمت کارخانهای خودروها نسبت به زمان ثبتنام جهش پیدا کند
و اختلاف آن با بازار آزاد نیز بیشتر شود؛ موضوعی که نه تنها به ضرر خریداران تمام شده بلکه موجب سردرگمی بیشتر آنان شده است.
فقط فردا موتور نیست؛ توقف تولید در دیگر شرکتهای مونتاژکار هم ثبت شد
مشکل تأخیر در تحویل فقط محدود به فردا موتور نیست. هفته گذشته فیلمهایی از توقف کامل خط تولید یکی از محصولات شرکت «بهمن موتور»
در فضای مجازی منتشر شد. بررسیها نشان داد که علت این توقف، عدم ترخیص قطعات وارداتی از گمرک بوده است.
شرکتهایی مانند مدیرانخودرو، کرمانموتور و بهمنموتور، بهعنوان مونتاژکاران مطرح بازار ایران، محصولات خود را با تکیه بر قطعات منفصله وارداتی تولید میکنند.
این شرکتها وابستگی صددرصدی به واردات دارند و کوچکترین اخلال در ثبت سفارش، تخصیص ارز یا ترخیص قطعه، میتواند فرآیند تولید آنها را متوقف کند.
با وجود تولید محدود، ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و تأمین بخشی از نیاز بازار از سوی این شرکتها قابل انکار نیست،
اما توقف واردات عملاً چرخه تولید و تحویل آنها را مختل کرده است.
گلایه از انحصار احتمالی در واردات قطعات خودرو
برخی منابع صنعتی از شایعاتی در مورد «انحصار واردات قطعه توسط یک شرکت خاص» خبر دادهاند؛
موضوعی که هنوز بهصورت رسمی تأیید یا تکذیب نشده، اما نیاز به بررسی بیشتر توسط نهادهای نظارتی دارد.
در همین حال، مونتاژکاران خواستار ورود جدیتر نهادهایی مانند سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، گمرک و شورای رقابت برای رفع موانع وارداتی هستند.
واکنش سازمان حمایت: پیگیری کردیم، شرکت موظف به پرداخت جریمه است
در پی افزایش اعتراض خریداران، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده که جلسهای
با مدیرعامل فردا موتور برگزار کرده و موضوع تأخیر در تحویل خودروها را بررسی کرده است.
سازمان حمایت گفته: «شرکت بهدلیل مشکلات ارزی و تأخیر در واردات قطعات با چالش مواجه است،
اما تعهد داده ضمن پرداخت جریمه تأخیر، موضوع تحویل را تسریع کند.» همچنین اعلام شد که خریداران
در صورت عدم دریافت خودرو میتوانند شکایات خود را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنند.
آینده بازار خودرو؛ پرابهام و بدون نقشه راه مشخص
با گذشت بیش از ۵۰ روز از آغاز سال ۱۴۰۴، هنوز وضعیت بازار خودرو مشخص نیست.
نه آییننامهای برای اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو تدوین شده،
نه قیمت خودروهای مونتاژی در شورای رقابت افزایش یافته، و نه مشکلات ترخیص قطعات از گمرک حل شده است.
سازمان توسعه تجارت اخیراً با «ترخیص درصدی» قطعات یک شرکت موافقت کرده است. بهنظر میرسد
اگر این مدل برای سایر مونتاژکاران نیز اجرایی شود، میتوان به بهبود شرایط تولید و تحویل امیدوار بود.
در غیر اینصورت، فشار تقاضا بر بازار خودرو بیشتر خواهد شد و نارضایتی عمومی افزایش مییابد.
منبع ایرنا