
نماینده های مجلس: پیوستن به «پالرمو» و «سی اف تی» باید پس از رفع تهدید مکانیزم ماشه باشد
یکصد و ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامهای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویب و الحاق به «پالرمو» و «سی اف تی» را تا زمان رفع کامل تهدید فعالسازی مکانیسم ماشه مناسب ندانستند.
به گزارش تجارت ایدهآل،یکصد و ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامهای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویب و الحاق به «پالرمو» و «سی اف تی» را تا زمان رفع کامل تهدید فعالسازی مکانیسم ماشه مناسب ندانستند.
تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامهای خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص الحاق ایران به لوایح «پالرمو» و «سی اف تی» هشدار دادند. این نامه تاکنون به امضای ۱۵۰ نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده است.
متن نامه به شرح زیر است:
حضرت آیت الله آملی لاریجانی
رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام سلام علیکم
همانطور که مستحضر هستید، بررسی موضوع الحاق ایران به کنوانسیونهای سیافتی و پالرمو در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و بنا بر اخبار واصله، کمیسیون مشترک مجمع در اقدامی تأملبرانگیز، با این الحاق موافقت نموده است.
با توجه به وظیفه ذاتی مجلس شورای اسلامی در صیانت از حقوق ملت، نکاتی را خطاب به حضرتعالی و اعضای محترم مجمع تقدیم میداریم:
۱- در تحلیل دولت یازدهم، خروج ایران از لیست سیاه FATF، پیشنیازی برای بهرهمندی از منافع اقتصادی متصور در برجام تلقی میشد و بر همین اساس، لوایح الحاق به کنوانسیونهای مرتبط به مجلس ارائه گردید. لیکن پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال شدیدترین تحریمهای تاریخ علیه ملت ایران، عملاً هیچ منفعت اقتصادی قابل توجهی از برجام باقی نمانده است که رفع محدودیتهای FATF، امکان دستیابی به آن را فراهم سازد. بدین ترتیب، اساساً موضوعیت پیگیری الحاق به این دو کنوانسیون منتفی گردیده است.
۲- علیرغم تشدید بیسابقه فشارها و تحریمها، جمهوری اسلامی ایران موفق شده است با طراحی و اجرای سازوکارهای هوشمندانه و چندلایه، بخش قابل توجهی از تحریمها را خنثی نموده و مسیر تجارت خارجی خود را فعال نگاه دارد. صادرات بیش از یک میلیون و نهصد هزار بشکه نفت در روز و دستیابی به رکورد سالانه ۶۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، گواهی بر ناکامی سیاست فشار حداکثری است؛ امری که وزیر فعلی خزانهداری و وزیر سابق امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز به موفقیت ایران در بیاثر کردن تحریمها اذعان کردهاند. شایان ذکر است حجم تجارت خارجی کشور در سال ۱۴۰۳ از سطح آن در سالهای اجرای برجام فراتر رفته است.
۳- دولت کنونی ایالات متحده، از بدو استقرار، تشدید فشارها بر ایران را در دستور کار قرار داده و FATF را به مثابه ابزاری برای مسدود کردن مسیرهای تجاری و مالی ایران معرفی نموده است. در چنین شرایط خطیری، پذیرش و اجرای توصیههای نهادی که عملاً در جهت اهداف تحریمی آمریکا عمل میکند، یک خطای راهبردی است. این اقدام میتواند با افزایش شفافیت ناخواسته و افشای اطلاعات حساس تجاری، به مختل شدن شبکههای فعال در خنثیسازی تحریمها منجر شود. مسئولیت چنین پیامد بسیار زیانباری متوجه تصویبکنندگان این لوایح خواهد بود؟ اکنون که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی، تمامی ظرفیت خود را برای اعمال فشار بر ایران به کار گرفتهاند و همزمان، برخی کشورهای اروپایی نیز تهدید به فعالسازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریمهای شورای امنیت میکنند، تصویب الحاق ایران به این کنوانسیونها میتواند تبعات مخربی برای منافع ملی در پی داشته باشد. لذا، مطالبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام آن است که ضمن در نظر گرفتن شرایط حساس کنونی، تا زمان رفع کامل تهدید فعالسازی مکانیسم ماشه، از هرگونه اعلام موافقت با الحاق ایران به کنوانسیونهای مذکور امتناع ورزند. همچنین، هرگونه بررسی مجدد یا موافقت احتمالی در آینده، باید به لغو کامل و مؤثر تمامی تحریمها، مطابق با الزامات قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از حقوق ملت ایران»، منوط گردد.
منبع: مهر