ماجرای خط کشی زرد در بزرگراه همت چیست؟
تردد سخت و ترافیک مدام در تهران دیگر داستان پرغصهای است که همه شهروندان با آن روبرو هستند؛ بگونهای که در نظرسنجی اخیر از پایتختنشینان؛ آنها ترافیک و حل آلودگی هوا را ۲ مطالبه اصلی خود از مدیریت شهری بیان کردند؛ حالا به تازگی مدیران شهری تهران از اجرای طرح جدیدی خبر دادهاند که بر اساس آن یک لاین بزرگراه همت بدون موانع جداکننده در ساعات پیک ترافیک به خودروهای حمل و نقل عمومی پرسرنشین اختصاص مییابد.
به گزارش اقتصادایران، بر اساس مصوبه جلسه ۱۹۱ شورای عالی ترافیک کشور در سوم بهمن ماه سال گذشته، احداث کریدور پرسرعت همگانی در مسیر بزرگراهی شرقی-غربی مورد موافقت قرار گرفت و شهرداری تهران نیز ایجاد این مسیر ویژه در مسیر مصوب را در دستورکار خود قرار داد وبه خطوط زردرنگ HOV منتهی شده است.
خطوط پرسرنشین یا همان HOV به مسیری گفته میشود که تنها وسایل نقلیه با تعداد معینی از سرنشینان اجازه تردد در آنها را دارند. هدف اصلی این خطوط کاهش ترافیک، تشویق به استفاده از خودروهای اشتراکی و بهبود کیفیت هواست. در برخی شهرهای دنیا به خودروهای الکتریکی یا هیبریدی اجازه میدهند که حتی با یک سرنشین از این خطوط استفاده کنند. این خطوط بیشتر در بزرگراههای پرترافیک و مناطق شهری با تردد بالا، مانند لسآنجلس، نیویورک یا دوبی اجرایی شده و حالا قرار است که در بخشی از بزرگراه همت نیز اجرایی شود.
اولین بار پوریا علیمردانی رئیس سازمان حمل ونق شهرداری تهران در مورد اجرای طرح جدید پایتخت در گفت وگویی با ایسنا، بیان کرده بود که در فاز اول برای اجرای طرح خط ویژه حمل و نقل همگانی پر سرنشین، بزرگراه همت انتخاب شده است که در نیمه غربی از بزرگراه صیاد تا منطقه ۲۲ در فاز اول بر اساس طرح مصوب اجرایی میشود.
وی میافزاید: در فاز بعدی تمام بزرگراه همت زیر بار اجرای مسیر HOV خواهد رفت و بعد از آن شبکهای از مسیر HOV خط خودروی پر سرنشین در تهران، به سایر شهرهای ایران توسعه مییابد و دقت داشته باشید که ایجاد این مسیرها در طرح جامع تهران هم دیده شده است.
علیمردانی با تأکید بر اینکه در مسیر همت، ایجاد بی آر تی جذب سفر نداشته و داشتن ایستگاههای متعدد بر جریان ترافیک تاثیر منفی دارد، میگوید: مسیر HOV ایستگاهی ندارد و تنها خطی است که خودروهای عمومی اعم از تاکسی، ون، مینیبوس و شاتل پر سرنشین از این خط عبور میکنند و در فازهای بعدی برای بزرگراههای مدرس، صیاد شیرازی و… ظرفیت ایجاد مسیرهای HOV وجود دارد و باید بررسی لازم صورت گیرد که خودروها از طریق دوربین کنترل شوند و مسیر HOV در بزرگراه همت درابتدای سال آینده اجرایی میشود.