
قطار سریعالسیر در مسیر اصفهان
جبارعلی ذاکری در خصوص آخرین وضعیت پروژه برقی کردن قطار تهران مشهد افزود: برقی کردن قطار تهران مشهد جزو پروژههای اولویتدار وزارت راه و شهرسازی است و اکنون در سبد پروژههای فاینانسی دولت قرار گرفته است.
وی بیان داشت: مذاکرات اولیه آن انجام شده و بر مبنای مطالعات قبلی و اطلاعات و قراردادهای پیشین، همه مجوزهای آن اخذ شده و امیدواریم طی ۲ تا سه ماه آینده عملیات اجرایی آن و استقرار پیمانکار در پروژه انجام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشانکرد: برای اینکه پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد، اکنون مسیر تهران – گرمسار در اولویت قرار گرفته و بازدیدهای میدانی توسط تیم اجرایی انجام شده است؛ چند پیمانکار داخلی در این زمینه ورود کردهاند و مشاور داخلی بخش اول را به صورت مستقل از طریق پیمانکاران داخلی دنبال میکند.
وی بیانداشت: در مدت ۲ تا سه ماه آینده شاهد پیشرفت خوبی در استقرار پیمانکار و شروع عملیات اجرایی خواهیم بود.
چراغ سبز برای اجرای پروژه قطار سریعالسیر تهران- قم- اصفهان
ذاکری همچنین در خصوص راه قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان، گفت: بخشی از قرارداد این پروژه تامین مالی و فاینانس دولت چین را داشته و دارد، اما برای ادامه کار بین سازمان برنامه و بودجه، تصمیم گیران بانک مرکزی و وزارت راه اختلاف نظری وجود داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامهداد: در این راستا اختلاف نظرهایی وجود داشت و یک سری مسائلی پیش آمده بود که با مذاکرات انجام شده طی چند ماه اخیر بخش اعظم این اختلافات برطرف شد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین یک راهکار میانبُر پیدا شده که هم فاینانس قبلی چین را احیا کنیم و هم برای ادامه کار با سقف مشخصی (که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هم آن سقف را تایید میکنند) بتوانیم پروژه را فعال کنیم.
ذاکری بیان داشت: این توافق که بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری اصفهان و وزارت راه و شهرسازی شکل گرفته است، چراغ سبزی برای فعالیت مجدد این پروژه خواهد بود.
روز سهشنبه وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار پُرسرعت تهران – اصفهان، گفت: این پروژه از فاینانس چین برخوردار بود اما این فاینانس در حال لغو شدن و اعتبار آن در حال انتقال به پروژه دیگری بود.
وی بیان داشت: با پیگیریهای انجام شده مانع از این اتفاق شدیم و اکنون فاینانس آن پادار شده است.