عامل اصلی کاهش کیفیت پوشش تلفن همراه چیست؟

تجهیزات تکرارکننده در بسیاری از نقاط به عنوان راهکاری برای رفع مشکلات عدم پوشش تلفن همراه استفاده می‌شود، اما به گفته کارشناسان این تجهیزات نه تنها تأثیر منفی بر عملکرد شبکه دارند، بلکه موجب اختلال در ارتباط سایر واحدها نیز می‌شود.

به گزارش تجارت ایده‌آل، در سال‌های اخیر مشکلاتی مانند ضعف سیگنال و پائین بودن کیفیت پوشش شبکه تلفن همراه در برخی نقاط کور فضاهای ساختمانی مانند طبقات منفی، نواحی پرتراکم جمعیتی یا مناطق دورافتاده باعث استفاده بی‌رویه از دستگاه‌های تکرارکننده غیرمجاز تلفن همراه شده است.

استفاده از دستگاه‌های تکرار کننده غیرمجاز تلفن همراه مشکلی را حل نمی کند و باعث ایجاد اختلال در سایر فرستنده‌ها و قطع سرویس در مناطق دیگر می‌شود و ممکن است تشعشعات ناشی از این دستگاه‌ها به دلیل نصب غیر اصولی یا استاندارد آثار زیانباری برای سلامتی داشته باشد.

تجهیزات تکرارکننده در بسیاری از نقاط به عنوان راهکاری برای رفع مشکلات عدم پوشش تلفن همراه استفاده می‌شود اما اغلب این تجهیزات، غیرمجاز بوده و استفاده از آن تا شعاع چندصد متری باعث ایجاد تداخل و افت کیفیت ارتباط مشترکین می‌شود.

رگولاتوری در سال‌های گذشته تأکید کرده بود درصورتی که از تجهیزات تکرار کننده غیر مجاز استفاده و اختلالی در شبکه اپراتور تلفن همراه ایجاد شود، بازرسان این سازمان براساس قانون اقدام و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌کنند.

اخیرا عظیم فرد- مدیرکل نظارت بر طیف رگولاتوری- در بازدید میدانی تیم ارتباطات سیار و رادیویی اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال و نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه از چند واحد شهرک صنعتی پدر در منطقه چهاردانگه گفته است یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر کاهش کیفیت پوشش تلفن همراه، استفاده از تکرارکننده‌های غیراستاندارد از سوی برخی واحدهای صنعتی برای تأمین آنتن‌دهی در بخش‌هایی از سوله‌ها و سازه‌هایی با ساختار فلزی فشرده تشخیص داده شد.

به عقیده وی  این تجهیزات نه تنها تأثیر منفی بر عملکرد شبکه دارند، بلکه موجب اختلال در ارتباط سایر واحدها نیز شده‌اند. هماهنگی با مراجع قضایی برای برخورد با استفاده‌کنندگان از تجهیزات غیراستاندارد تکرارکننده و اقدام برای جمع‌آوری تجهیزات تداخلگر و غیرمجاز اولین اقدامی است که رگولاتوری بعنوان راهکار کوتاه مدت در راستای طرح های اجرایی مقابله با تداخلات فرکانسی انجام می‌دهد. البته  در اردیبهشت‌ سال جاری، ۹۵۴ مورد تداخل فرکانسی در شهر تهران شناسایی و رفع شده است.

گفتنی است مشترکان برای حل مشکل ضعیف بودن سیگنال یا کیفیت پائین دریافت سرویس از اپراتورهای تلفن همراه باید به سایت اپراتور خود مراجعه کنند و درصورت حل نشدن مشکل، شکایت‌های خود را در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات رگولاتوی (۱۹۵) درج کنند تا شکایت آن‌ها در سریعترین زمان بررسی و رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا