صادرات ایران به امریکا ۴.۵ برابر شد

واردات ایران از قاره امریکا در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ کاهش اندکی داشت، اما صادرات ایران به این قاره در ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ افزایش ۴.۵ برابری را تجربه کرده است.

به گزارش تجارت ایده‌آل، مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات ایران به قاره امریکا در ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ افزایش ۴.۵ برابری را تجربه کرده و تا اجرای تجارت آزاد میان ایران و ونزوئلا پس از ۲۰ سال، تنها یک گام دیگر باقی مانده است.

فیروزی مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت از افزایش صادرات ایران به قاره امریکا در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: واردات ایران از قاره امریکا در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ کاهش اندکی داشت، اما صادرات ایران به این قاره در ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ افزایش ۴.۵ برابری را تجربه کرده است و در یک نمونه صادرات رسمی ایران به برزیل در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲، ۸.۵ برابر رشد داشته است.

فیروزی در ادامه از افزایش تعداد مراکز تجاری ایران در اروپا گفت و خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ کشور‌های صربستان، عمان، بوسنی و هرزه‌گوین مجوز ایجاد مراکز تجاری ایران را صادر کردند و این امر می‌تواند کمک بسزایی به توسعه تجارت بخش خصوصی ایران با اروپا داشته باشد، همچنین در سال ۱۴۰۳، دومین رایزن بازرگانی ایران در اروپا در کشور مجارستان مستقر شد.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۳ با هدف دسترسی تاجران ایرانی به بازار‌های جدید نشست‌های تخصصی برگزار شد و کشور‌های کانادا و مکزیک از جمله کشور‌های امریکایی هستند که در نشست‌های یادشده موردهدف بودند، در همین حال سازمان توسعه تجارت با توجه به سیاست‌های دولت چهاردهم انعقاد موافقت‌نامه‌های تجاری را با قدرت بیشتری ادامه داد و بر همین اساس در برقراری تجارت آزاد با ونزوئلا بخش زیادی از مسیر طی شده و برای اینکه تجارت آزاد میان ایران و ونزوئلا در سال ۱۴۰۴ پس از ۲۰ سال اجرا شود، تنها یک گام دیگر باقی مانده است.

وی افزود: همچنین در سال ۱۴۰۳ مذاکرات مربوط به انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد با صربستان آغاز شد و موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی با کشور‌های کوبا و بوسنی هرزه‌گوین مورد بازنگری قرار گرفت، موافقت‌نامه تجارت تهاتری با کوبا نیز در دست اقدام است.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۴ با وجود افزایش سرعت تحولات در حوزه تجارت جهانی و چالش‌هایی که در مورد تعرفه ایجاد شده ثمره دستاورد‌های زیربنایی که در سال‌های گذشته به دست آمده از جمله اجرای موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد، ترجیحی و تهاتری را ببینیم و از نتایج تلاش‌هایی که برای دستیابی به بازار‌های جدید ایجاد شده بهره‌مند شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا