شگفتی جدید ایران خودرو برای مشتریان!
هایما S7 پرو، مدل جدیدی است که اخیراً توسط ایرانخودرو معرفی شده و جایگزین هایما S7 پلاس شده است. با وجود تغییرات محدود در ظاهر و امکانات، این خودرو همچنان با مشکلاتی نظیر تغییرات موتور و گیربکس روبهرو است که ممکن است در بلندمدت به استهلاک بیشتر منجر شود. حالا سوال اینجاست که آیا این خودرو با توجه به رقابت شدید بازار و مشکلات احتمالی، ارزش خرید دارد؟
هایما S7 پرو: آیا ارزش خرید دارد؟
هایما S7 پرو اخیراً توسط ایرانخودرو معرفی شده و بهطور ناگهانی مدل جدید پرو جایگزین تعهدات پیشین این شرکت در رابطه با ثبتنامیهای هایما S7 پلاس شده است. اما پرسش اینجاست که آیا نسخه جدید این خودرو ارزش خرید دارد؟
هایما S7 خودرویی است که با وجود توقف تولید آن در چین، همچنان در خط تولید ایرانخودرو حضور دارد. اخیراً نسخه بهروزشدهای از آن با نام هایما S7 پرو معرفی شده که جایگزین هایما S7 پلاس شده است. این تغییرات تنها در خط تولید ایرانخودرو به چشم نمیآید، بلکه تعهدات پیشین به ثبتنامیهای هایما S7 پلاس نیز با نسخه جدید تأمین خواهد شد.
ادامه تولید هایما با تغییرات اندک، عمدتاً در زمینههای نامطلوب، شبیه به ادامه تولید خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پژو پارس است. دو خودروساز بزرگ داخلی سابقهای طولانی در تولید خودروهای قدیمی و سالخورده دارند و این موضوع بارها با واکنش منفی و نارضایتی مصرفکنندگان همراه بوده است. از جمله این نارضایتیها میتوان به تغییرات محصولات پس از ثبتنام اشاره کرد؛ اقدامی که انتقادات زیادی را به دنبال داشته و نشاندهنده رعایت نشدن حقوق مصرفکنندگان است.
تغییرات هایما S7 پرو؛ بهروزرسانی یا کاهش کیفیت؟
هایما S7 پرو تغییرات ظاهری چندانی نداشته و تغییرات آن به کالیپر ترمز قرمز رنگ و تغییر پسوند «پلاس» به «پرو» محدود میشود. ایرانخودرو در توضیحات خود مدعی است که طراحی این خودرو بهگونهای بوده که بتواند جذابیت خود را در بازار ایران حفظ کرده و در برابر سایر خودروهای چینی رقابتی باقی بماند. اما آیا این ادعا حقیقت دارد؟
قطعاً طراحی هایما S7 نسبت به سال تولید و بازار خودروهای ایران مناسب به نظر میرسد، اما با توجه به ورود خودروهای تازهوارد مونتاژی و وارداتی، نباید این خودرو را دستکم گرفت. در چین این مدل فیسلیفت دیگری دارد که هیچگاه روی سه نسل بهروزرسانیشدههای هایما در ایران اعمال نشده است.
همچنین، ایرانخودرو در اطلاعیه خود به خرابیهای محدود نسخههای پیشین هایما و مراجعه برخی مشتریان S7 و S7 پلاس به نمایندگیها اشاره کرده است. این مسأله ممکن است بر رکورد «کماستهلاک» این خودرو تأثیر بگذارد.
تغییرات عمده در موتور و گیربکس
تغییرات اصلی هایما S7 پرو در بخش موتور و گیربکس این خودرو به چشم میآید. موتور جدید با فناوری پاشش سوخت مستقیم وارد شده که در شرایط کیفی سوخت ایران میتواند زنگ خطری برای استهلاک زودهنگام باشد. همچنین، گیربکس کرهای پاورتک هیوندای که قبلاً در این خودرو استفاده میشد، به گیربکس چینی مشابه با گیربکسهای موجود در خودروهای ریرا، تارا و دنا تغییر کرده است. اگرچه این گیربکس ضریب دنده مناسبی دارد، اما راندمان آن نسبت به گیربکس پاورتک به مراتب پایینتر است و در شرایط ترافیک و تردد در مسیرهای شلوغ، افت عملکرد قابل توجهی خواهد داشت.
در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، هایما S7 پرو به ویژگیهای جدیدی از جمله سیستم راهنمای تعویض دنده، اتوهولد، ترمز پارک برقی، سیستم کنترل سرعت در آشیبی، صندلیهای چرم و مخمل و صندلی راننده برقی مجهز شده است. اما باوجود این بهروزرسانیها، هنوز هم این خودرو فاصله زیادی با سایر خودروهای جدید و روز بازار دارد.
آیا هایما S7 پرو گزینه مناسبی است؟
هایما S7 پرو از نظر ظاهری نسبت به خودروهای مونتاژی و وارداتی دیگر، قدیمی به نظر میرسد. علاوه بر این، تغییرات موتور و گیربکس آن که پیشتر برگ برندههای این خودرو محسوب میشدند، اکنون با مشکلاتی چون استهلاک بیشتر همراهاند. این مشکل به ویژه در استفاده طولانیمدت برای صاحبان نسخه بهروزرسانیشدههای هایما ممکن است برجسته شود.
ایرانخودرو در کنار هایما S7 پرو، خودروهای دیگری نیز وارد بازار کرده است، از جمله هایما 8S که در زمان نگارش این گزارش با قیمتی کمتر و امکانات بیشتری نسبت به هایما S7 پرو عرضه میشود. یکی از مزایای قابل توجه هایما S7 پرو، شبکه گسترده نمایندگیها و خدمات پس از فروش ایرانخودرو است که میتواند برگ برنده این خودرو در بازار باشد.