
شفافیت اولویت نخست سازمان هواپیمایی کشوری/ استفاده از رفاهیات از حقوق کارکنان کسر میشود
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه شفافیت اولویت نخست سازمان هواپیمایی کشوری است، تاکید کرد: هرگونه استفاده از رفاهیات از حقوق کارکنان کسر میشود که شامل وزیر راه و شهرسازی هم میشود.
به گزارش تجارت ایدهآل، “مهدی رمضانی” روز یکشنبه در نشست خبری افزود: استفاده از رفاهیات کارکنان در دستگاههای دولتی تعریف شده است و چنانچه یک کارمند دولت از خدمات هتل، هواپیما، قطار و سایر خدمات استفاده کند، هزینه آن از حقوق آن فرد کسر میشود.
وی در همین زمینه به مطالب مطرح شده در خصوص “فرزانه صادق” وزیر راه و شهرسازی پاسخ داد و گفت: هیچ هزینهکردی خارج از سیستم انجام نشده است.
رمضانی تاکید کرد: مطابق تفاهمنامهای که بین سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاینها و دیگر دستگاهها وجود دارد، چنانچه از هر خدمتی توسط یک کارمند استفاده شود از حقوق آن فرد کسب خواهد شد که این موضوع میتواند به صورت یکجا کسب شده یا اگر در توان فرد نبود، اقساطی و به تدریج باشد.
وی تصریح کرد: نمایندگان سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سایر دستگاههای نظارتی در سازمان هواپیمایی کشوری حضور دارند و اینطور نیست که هزینهای انجام شده، اما پرداختی انجام نشده باشد.
رمضانی تاکید کرد: به صراحت اعلام میکنیم که هیچ پرداختی یا درآمدی خارج از سیستم نظارت و بازرسی انجام نمیشود.
وی تاکید کرد: هزینه سفر وزیر راه و شهرسازی توسط خودشان پرداخت شده است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در ادامه بیان داشت: از ابتدای دولت چهاردهم محور کار در سازمان هواپیمایی کشوری، شفاف سازی همه خدمات بازیگران صنعت هوانوردی در حوزههای مالی، مقررات زدایی، اصلاح شیوهنامهها در راستای جذب سرمایهگذاری به منظور توسعه ناوگان، تدوین دستورالعملهایی برای رتبهبندی شرکتهای هواپیمایی، شفافیت تخصیص ارز و کالا، احصای وصول مطالبات از ایرلاینها، تسهیلگری در ورود ناوگان و افزایش صندلیهای پرواز، افزایش بازرسیهای ناوگان در راستای ایمنی مسافر و امنیت پرواز و غیره بوده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته ۱۷ میلیون بلیت پروازی فروخته شد که به ازای هر بلیت ۱۰ هزار تومان حق دولت به حساب خزانه واریز شد و این رقم برای پروازهای خارجی ۶ یورو بوده است.
رمضانی ادامهداد: در این راستا معادل ۳۲۰ میلیارد تومان از بلیتهای داخلی و خارجی وصول و به خزانه واریز شد.
وی به راه اندازی سیستم مانیتورینگ بر خط شرکتهای هواپیمایی اشاره کرد که باید همه ایرلاینها به این سیستم متصل شوند که به صورت بر خط وضعیت پروازی، تاخیرها، تعداد مسافران و غیره مورد ارزیابی قرار میگیرد.
وی تصریح کرد: با تشکیل کمیته وصول مطالبات در سازمان هواپیمایی کشوری و با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و دیگر دستگاه نظارتی، شفاف سازی مطالبات حقوق مردم از ایرلاینها در حال انجام است.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: بررسیها در خصوص مطالبات ایرلاینها از سال ۹۷ تا پایان ۱۴۰۲ در حال انجام است که به حدود ۱.۵ همت میرسد، اما خاطرنشان میشود که از آغاز به کار دولت چهاردهم تاکنون با راه اندازی نظارت بر ایرلاینها توانستیم مطالبات را وصول و به خزانه واریز کنیم.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه اظهار داشت: شرکتها از طریق درگاه مجوزهای دولت میتوانند به ثبت مجوزهای خود بپردازند و شرکت دات وان نیز یکی از همین شرکتهاست.
وی بیان داشت: سازمان هواپیمای کشوری تاکنون اعضای هیئت مدیره همه این شرکتها را مورد بررسی قرار داده و حداقل دو سوم اعضا باید سابقه هوانوردی داشته باشند.
رمضانی ادامه داد: پس از آن یک موافقت اولیه با اعتبار ۶ ماهه به درخواست دهنده داده میشود تا ناوگان با مشخصات مخصوص که مدعی آن است را وارد کند. این موافقتنامه طبق قانون تا دو بار امکان تمدید نیز دارد و شرکت دات وان نیز یکی از همین شرکتها است.
وی تاکید کرد: طبق همین روال سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت دادوان موافقت اولیه داده است و همه ادعاهای آنها صحت سنجی خواهد شد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه پذیرش شرکت دات وان صرفاً در حد یک پیش ثبت نام تلقی میشود، تصریح کرد: بازرسیهای ما پس از ورود شرکتها انجام میشود مهم این است تا مادامی که هواپیمایی وارد کشور نشده و رجیستر نشود، مجوز بهرهبرداری عملیاتی صادر نمیشود.
اصلاح بلیت هواپیماها در دستور کار است
وی در ادامه با بیان اینکه اصلاح بلیت هواپیماها در دستور کار است، گفت: مقرر است بلیت پروازها بر مبنای استفاده از خدمات از جمله کترینگ، خدمات بار، تاخیر پروازها و غیره، اصلاح و ایرلاینها بر همین اساس ارزیابی شوند؛ به طوری که چنانچه شرکتی نتواند خدمات خوبی ارائه دهد قیبت بلیت آن کاهش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: بر این اساس قیمت بلیطها طوری اصلاح میشود تا مردم بابت هر خدمتی که دریافت میکنند پرداختی داشته باشند.
رمضانی گفت: موضوع تجارت آزاد مورد تاکید سازمان هواپیمایی کشوری است و معتقدیم اقتصاد دستوری برای این صنعت مضر است.
وی یادآور شد: نرخ ۴۰ دلار به ازای هر ساعت صندلی، نرخی است که ما با کار کارشناسی به آن رسیدهایم، اما اگر بخواهد کمتر از این مبلغ باشد شاید برخی ایرلاینها از ایمنی و امنیت پرواز خود بکاهند.
وی یادآور شد: این در حالیست که در نوروز امسال هیچ بلیتی به سقف قیمتی نیز فروخته نشد؛ به عبارتی بازار خود را تنظیم کرد و بیشترین نرخ ۳۲ دلار به ازای هر ساعت صندلی بود.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: وقتی موضوع سوخت نیز مطرح میشود، باید سهم آن در بلیت مشخص باشد.
وی گفت: ما درصددیم قیمت بلیت را کاهش داده و نرخها بر اساس خدماتی باشد که مسافر دریافت میکند.