روزگاری که نیسان ماکسیما در بازار خودرو ایران پادشاهی می کرد!

نیسان ماکسیما نخستین بار در اوایل دهه ۸۰ از سوی پارس‌خودرو مونتاژ و به بازار کشور عرضه شد.

به گزارش تجارت ایده‌آل، شرکت پارس خودرو با عرضه نیسان ماکسیما به بازار ایران یکی از موفق‌ترین سدان‌های نسبتاً بزرگ ژاپنی را در کشورمان به فروش رساند.

شرکت پارس خودرو در اوایل دهه ۸۰ شمسی به سراغ نسل پنجم نیسان ماکسیما رفت و این سدان نسبتاً بزرگ را در قالب یک خودروی نیمه‌لوکس و متفاوت وارد بازار ایران کرد. نیسان ماکسیما برای حدود یک دهه روی خط مونتاژ پارس خودرو قرار داشت و با توجه به طراحی ظاهری زیبا، کابین بزرگ، توان فنی مطلوب و کیفیت سواری دلچسب توانست بسیاری از مشتریان با توان مالی متوسط به بالا را به سمت خود بکشاند.

نشان معتبر ژاپنی و عملکرد فنی ماکسیما سبب شد تا این خودرو محبوب دل مشتریان ایرانی شود و بعد از گذشت سال‌ها همچنان نمونه‌های دست دوم آن با رونق فراوان در بازار خریدوفروش شوند. سرانجام در سال ۱۳۹۱ شرکت پارس خودرو به دلایلی مثل شروع تحریم‌ها و استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت تصمیم گرفت تا مونتاژ نیسان ماکسیما را برای همیشه پایان دهد.

طراحی بدنه نیسان maxima

Nissan Maxima در زمان عرضه یکی از زیباترین خودروهای سدان در بازار ایران به شمار می‌رفت. بدنه کشیده، استایل خوابیده و پهنای نسبتاً زیاد، استایل این خودرو را کاملاً متفاوت از محصولات هم‌رده کرده بود. طراحی زیبای چراغ‌ها و پیچ‌وتاب‌های به‌کاررفته در جزئیاتی مثل قاب پنجره‌ها به همراه تناسب نسبی المان‌های جلو و عقب خودرو، همگی سبب شده بود تا ماکسیما در زمان خودش به‌عنوان یک خودروی زیبا و نسبتاً لوکس مورد توجه کاربران قرار گیرد.

حتی در حال حاضر که حدود ۲۵ سال از عرضه این خودرو می‌گذرد، همچنان نیسان maxima فرم زیبا و نسبتاً نوین خود را حفظ کرده است. با این حال زبان‌های طراحی مدرن حتی در شرکت نیسان باعث شده تا نمای بیرونی ماکسیما در شرایط فعلی کمی ساده و قدیمی به نظر برسد که البته بعد از گذشت این همه مدت اصلاً نکته منفی به شمار نمی‌رود.

مشخصات فنی Nissan Maxima

نیسان ماکسیما مونتاژ پارس خودرو در قالب دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به بازار ایران آمد که نسخه اتوماتیک آن بیشتر مورد استقبال قرار گرفت. این خودرو دارای یک موتور ۶ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۳ لیتر است که قدرت معادل ۲۲۷ اسب بخار و ۲۸۸ نیوتن‌متر گشتاور را به جعبه‌دنده منتقل می‌کند. در نسخه اتوماتیک از یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک معمولی استفاده شده و مدل دستی نیز دارای گیربکس ۵ دنده است.نیسان ماکسیما

میانگین شتاب نسخه اتوماتیک ماکسیما حدود ۹.۶ ثانیه برآورد شده و متوسط مصرف سوخت آن نیز معادل ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بنابراین خودروی ماکسیما اگرچه از لحاظ شتاب در سطح مطلوبی قرار دارد اما از طرف دیگر میانگین مصرف سوخت آن نسبتاً بالاست و به‌ویژه در سطح شهر می‌تواند موجب نارضایتی شما شود. هرچند که همه می‌دانیم هر که بامش بیش برفش بیشتر و لذت سواری با یک موتور شش سیلندر ۳ لیتری به هر حال نیازمند پرداخت بهای بیشتری برای بنزین خواهد بود.

کیفیت سواری نیسان maxima نسبتاً نرم و لذت‌بخش است، اما در ردیف عقب شاید کوبش‌های بیشتری وارد کابین شود. همچنین به دلیل شتاب و قدرت موتور بالا به همراه سیستم تعلیق نسبتاً ساده عقب، احتمال انحراف عقب خودرو در سرعت‌های بالا هنگام دور زدن‌های سریع زیاد است که باید نکات احتیاطی را در این زمینه کاملاً رعایت کرد.

ضمن آنکه موتور و گیربکس نیسان ماکسیما جزو نمونه‌های باکیفیت و بادوام بازار است و در صورت نگهداری صحیح به همراه تعویض به‌موقع روغن و گیربکس معمولاً طی دوره‌های طولانی‌تر دچار خرابی نمی‌شوند.

طراحی داخل کابین و امکانات نیسان ماکسیما

قاعدتاً امروز دیگر طراحی به سبک نمای داخلی ماکسیمای نسل پنجم برای ما خیلی جذاب نیست، اما در آن زمان ماکسیما یکی از کابین‌های لوکس و نسبتاً جذاب بازار را ارائه می‌داد که کمتر کسی نسبت به آن انتقاد داشت. اما امروزه این سبک طراحی کاملاً قدیمی شده و نکته چندان جذابی در آن مشاهده نمی‌شود.

با این حال تناسب طراحی به همراه سادگی دلنشین سبب شده تا فضای داخلی ماکسیما همچنان زیبا و آرامش‌بخش به نظر برسد. به‌کارگیری تزیینات طرح چوب نیز در ارتقای کیفیت بصری کابین خودرو تأثیرگذار بوده است.

متریال و مواد استفاده‌شده در ساخت داشبورد و رودری‌ها در نوع خود نسبتاً باکیفیت هستند و می‌توانند رضایت کاربر را جلب کنند. همچنین استایل ساده و کلاسیک غربیلک فرمان به همراه کیلومترشمار نیز می‌تواند کاملاً مورد پسند افرادی باشد که به دنبال خودروهای اصیل ژاپنی هستند.

از دیگر نقاط قوت فضای داخلی ماکسیما می‌توان به صندلی‌های نسبتاً راحت آن اشاره کرد که در کنار فضای بزرگ کابین، محیطی دلچسب را برای ۴ تا ۵ نفر فراهم می‌کند. به‌ویژه صندلی‌های ردیف عقب نسبتاً جادار بوده و افراد بلندقد در این بخش چندان محدودیت نخواهند داشت.
میزان فضای صندوق عقب نیسان ماکسیما اگرچه مقداری کوچک‌تر از حد انتظار است، اما می‌تواند لوازم مسافرتی ۴ تا ۵ نفر را به راحتی در خود جای دهد و از این جهت دغدغه شما را تا حد زیادی پاسخگو خواهد بود.

در مورد امکانات نیسان maxima باید بدانید که در اواخر تولید، شرکت پارس خودرو نسخه آپشنال ماکسیما را معرفی کرد که دارای مواردی مثل کروز کنترل، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، نمایشگر لمسی مالتی‌مدیا بود که در نسخه‌های قبلی وجود نداشتند. همچنین تجهیزات دیگری مثل ترمز ضدقفل ABS، دو کیسه هوای جلو، تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و آینه‌های جانبی برقی از مهم‌ترین تجهیزات تیپ‌های قبلی ماکسیما مونتاژ پارس خودرو به شمار می‌روند. بنابراین به جز تیپ آپشنال باید گفت که دیگر نسخه‌های ماکسیما تجهیزات چندان زیادی ندارند و از لحاظ آپشن حرف چندانی برای گفتن ندارند.

رقبای نیسان ماکسیما مونتاژ پارس خودرو

نیسان ماکسیما مونتاژی با اینکه خودرو بروزی به حساب نمی آید اما همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و به راحتی می تواند در بازار ایران با رقبایی مثل هیوندای سوناتا ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، کیا اپتیما ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰، زانتیا اتوماتیک، مزدا ۳ و… رقابت کند.

منبع: آخرین خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا