جولان جنگنده J-50 چینی در آسمان +فیلم

اگر همچنان به اف ۴۷ آمریکایی فکر می‌کنید، بهتر است آن را فراموش کرده و به J-50 چینی خیره شوید!

به گزارش تجارت ایده‌آل، تصاویر و فیلم جدیدی از جت جنگنده نسل ششم چین، J-XDS یا  J-50، توسعه یافته توسط شرکت هواپیماسازی شنیانگ، در حال پرواز آزمایشی  منتشر شد که تحلیلگران نظامی را غرق در فناوری‌های خود کرده است.

دماغه پهن و الماسی شکل، ورودی‌های هوای بدون انحراف، نازل‌های تغییر بردار رانش به سبک اف-۲۲ با دندانه، و نوک بال‌های چرخان چشمگیر که احتمالاً به کنترل در سرعت‌های پایین کمک می‌کنند؛ نکات کلیدی است که با نگاه دقیق به تصاویر زیر می‌توان از آنها استنباط فنی کرد.

تصاویر جدید از جنگنده J-50 چینی در حال پرواز آزمایشی

نمونه اولیه جی ۵۰ بدون دم، به خوبی یک جنگنده نسل ششم را به رخ می‌کشاند.

نکته بعدی، کابین خلبان تک سرنشین، کانوپی ترکیبی و حسگر هدف‌گیری/EO زیر بدنه با روزنه‌های DAS است که قابل توجه می‌باشد.

گفتنی است جنگنده جی-۵۰ که با جی-۳۶ بزرگتر چنگدو جفت شده است، رویکرد نیروی هوایی چین را به صورت دو مسیره نشان می‌دهد.

 اگر آزمایش‌های پروازی با سرعت ادامه یابد، پکن می‌تواند حدود سال ۲۰۳۰ یک سیستم عملیاتی نسل ششم را به میدان بفرستد – که بدین ترتیب جدول زمانی F-47 NGAD ایالات متحده را تحت فشار قرار می‌دهد.

آنچه که ممکن است واضح‌ترین تصویر تاکنون از جنگنده نسل ششم بدون دم چین باشد، به تازگی به صورت آنلاین منتشر شده است و بینش تازه‌ای از جاه‌طلبی‌های پکن برای ناوگان نسل ششم خود ارائه می‌دهد.

این جت – که با نام J-XDS شناخته می‌شود و گاهی اوقات J-50 نیز نامیده می‌شود – طراحی شرکت هواپیمایی شنیانگ است.

این عکس‌ها، در صورت واقعی بودن، چندین ویژگی مشکوک طولانی مدت این هواپیما را تأیید می‌کنند که مستقیماً با طراحی NGAD ایالات متحده رقابت خواهد کرد.

از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به دماغه پهن و الماسی شکل، طراحی ورودی مافوق صوت بدون انحراف و نازل‌های بردار رانش به سبک F-22 با لبه‌های دندانه‌دار که برای به حداقل رساندن تشخیص رادار طراحی شده‌اند، اشاره کرد.

با این حال، قابل توجه‌ترین نکته، عدم وجود دم‌های عمودی و وجود نوک بال‌های چرخان است – یک سیستم کنترل غیرمعمول که می‌تواند به طور بالقوه برای کمک به تثبیت هواپیما در سرعت‌های پایین طراحی شده باشد.

با این حال، یک تفاوت قابل توجه، عدم وجود یک بوم داده هوایی نصب شده روی دماغه است که در پروازهای آزمایشی قبلی دیده شده بود.

آن بوم داده – ابزاری که برای جمع‌آوری اطلاعات دقیق در مورد سرعت هوا، زاویه حمله و موارد دیگر در طول پروازهای آزمایشی طراحی شده است – ممکن است در نتیجه ورود هواپیما به مراحل جدید آزمایش حذف شده باشد.

بنابراین، می‌تواند نشان دهد که هواپیما به سرعت در حال گذر از فرآیند آزمایش است و می‌تواند برای استقرار آماده شود.

در حالی که هیچ منبع عمومی تایید شده‌ای وجود ندارد که تاریخ ورود قطعی به خدمت (EIS) برای J-50 را نشان دهد، تحلیلگران حدس می‌زنند که چین با جدیت در حال توسعه این جت است و قصد دارد ایالات متحده را شکست دهد و اولین کشوری باشد که یک جنگنده نسل ششم را به کار می‌گیرد.

برخی گمان می‌کنند که چین ممکن است قصد داشته باشد J-50 یا انواع آن را حدود سال ۲۰۳۰ به کار گیرد.

در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا J-XDS مشاهده شده در تصاویر اخیر یک نمونه اولیه نمایشی است یا یک نمونه اولیه تولیدی، سرعت اخیر توسعه چین، مورد دوم را محتمل و مسلماً محتمل می‌کند.

این جت اولین بار در اواخر سال ۲۰۲۴ در کنار J-36 بزرگتر و دو موتوره دیده شد که از آن زمان با جزئیات بیشتری عکس‌برداری شده است.

منبع: اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا