بازی عالی گوهر خیراندیش در سریال «ازازیل» وایرال شد

بازی عالی گوهر خیراندیش در سریال «ازازیل» وایرال شد.

به گزارش تجارت ایده‌آل،بازیگران باتجربه برای انتقال احساس‌های عمیق و پیچیده‌ی انسانی به فضای چندان گسترده و وقت زیادی نیاز ندارند. حتی در نقش‌هایی که دوربین روی کلوزآپ‌شان چندان مکث نمی‌کند و قاب‌های کمی برای بازنمایی درونیات شخصیت در اختیارشان است باز هم با نشانه‌های ظریف عاطفی و جزییاتی ریز، برای شخصیت کدهای دقیق تعریف می‌کنند که تماشاگر به‌سرعت متوجه درونیات و احساسات پنهان می‌شود و نیازی به تأکید هم نیست.

بازی گوهر خیراندیش در این سکانس ساده از سریال «ازازیل» (حسن فتحی) از این جهت قابل‌توجه است که بازیگر بجز ایستادن در قاب مدیوم و چند دیالوگ کوتاه هیچ امکان خاصی برای بازنمایی احساسات نقش ندارد. نه می‌تواند جایش را در صحنه عوض کند، نه مثلاً چادری بر سرش است که با بال‌هایش بازی کند و نه زمینه‌ای برای گریستن یا فریاد زدن یا توسل به دیالوگ‌های رگباری وجود دارد، نه اینسرت و نمای بسته و تأکیدی دارد و…. فقط به نگاه خیراندیش در پایان سکانس دقت کنید که چگونه با فشردن آرواره و رها کردن ماهیچه‌های صورت و بازی با پلک‌هایش (بعد از چند ثانیه که لبخندی مصنوعی حاکی از اعتمادبه‌نفسی کاذب در رویارویی با حریف را بر لب نگه داشته) حسی از نفرت و درماندگی را بدون لب برچیدن یا چین انداختن به ابرو و خطوط پیشانی، به مخاطب منتقل می‌کند. نظیر همین تکنیک را لیلا حاتمی هم در نمایی از «پیرپسر» که به شوخی منتقد سینما (بابک حمیدیان) می‌خندد با منقبض کردن عضلات پیشانی و گونه‌ها و آرواره، اجرا می‌کند تا نشان دهد حتی خنده‌ی شخصیت رعنا هم پوچ و غیرطبیعی‌ست و پشت این خنده‌های شادمانه حس واقعی استرس و درماندگی پنهان شده است.

بازیگران بزرگ برای انتقال عمیق‌ترین احساس‌ها از ظریف‌ترین حامل‌های عاطفی استفاده می‌کنند و این نیاز به تسلط و تمرکزی کامل دارد. بر خلاف تصور عمومی، اجرای نقش‌های بیرون‌زده با احساسات آشکار و فریاد و گریه و دست‌وپا زدن در مواردی بسیار راحت‌تر از اجرای صحنه‌ای معمولی با پیچیدگی‌های رئالیستی است. شما در این باره چه فکر می‌کنید؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا