
این خودروها در معاینه فنی رد خواهند شد
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از مردودی بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید و پژو ۴۰۵ با سن زیر چهار سال در تست اولیه معاینه فنی خبر داد.
به گزارش تجارت ایدهآل، محمدمهدی میرزایی قمی در سیصد و شانزدهمین
جلسه شورای شهر تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد ستاد معاینه فنی شهرداری
تهران با بیان اینکه ۳۲ خط در هشت مرکز معاینه فنی در اختیار داریم، اظهار کرد:
بخش اول اقدامات در ایستگاه یک مربوط به آزمون آلایندگی است و بخش دوم در ایستگاه ها به مباحث فنی دیگر می پردازد.
وی افزود: سه مرکز خودروهای سنگین و سه مرکز معاینه فنی موتورسیکلت
در کنار هشت مرکز تحت مالکیت شهرداری و ۹ مرکز خصوصی فعالیت می کنند. اولین
مرکز معاینه فنی خودروهای سبک در سال ۱۳۷۹ افتتاح شد و آخرین مرکز
در سال ۱۳۸۹ راه اندازی شد که سالها از نوسازی آن می گذشت.
میرزایی قمی با بیان اینکه یک میلیون و ۹۰۲ هزار مراجعه با احتساب مراجعات مجدد
در سال قبل انجام شده است، خاطرنشان کرد: سالیانه ظرفیت پذیرش سه و نیم
میلیون خودرو را داریم اما در سال قبل تنها ۳۴ درصد از خودروهای پلاک تهران
به مراکز مراجعه کردند. از طرفی ۲۹ درصد از خودروها در مراجعه اول تأییدیه معاینه فنی نمی گیرند.
وی ادامه داد: خودروهایی که وارد مرکز می شوند، در ابتدا به صورت چشمی
و ظاهری از لحاظ وضعیت ظاهری برای دودزا بودن، عدم شکستگی
شیشه و چراغ بررسی می شوند و سپس تست ایمنی آنها صورت می گیرد.
میرزایی قمی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۱۲۲ هزار تأییدیه
فنی دریافت کرده اند، یادآور شد: درنهایت پس از مراجعات مجدد
نزدیک به ۹۷ درصد از خودروها معاینه فنی گرفتند و تنها چهار درصد از خودروها معاینه فنی دریافت نکردند.
وی با بیان اینکه نوسازی تجهیزات معاینه فنی در سال گذشته صورت گرفت،
تصریح کرد: ۳۲ دستگاه تست های ایمنی در سال قبل نوسازی شد.
سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین داریم که تمامی خطوط آن نوسازی شده است.
میرزایی قمی با اعلام اینکه مکاتباتی در سال قبل با بخش های مختلف
شهرداری انجام دادیم که زمین هایی را معرفی کنند تا مراکز جدید ایجاد کنیم،
خاطرنشان کرد: ۱۵ سال از نصب تجهیزات در مراکز معاینه فنی می گذشت. عمر
دستگاه ها مبتنی بر سال ساخت و تعداد دفعات فعالیت است و بر این اساس
تمامی دستگاه ها مستهلک بودند که باعث خطا در تست ها می شد. لذا نسبت به نوسازی دستگاه ها با دستگاه های روز دنیا اقدام کردیم.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از شرکت های
دانش بنیان مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مناقصات برای
خرید دستگاه های جدید انتخاب شد، گفت: دستگاه های تست آلاینده ها شامل اکسید نیتروژن را شناسایی می کند. آلاینده شاخص نیمه اول سال ازن است
که به خودی خود در جو وجود ندارد و ناشی از اکسید نیتروژن به دلیل تابش خورشید است.
وی افزود: منشأ اصلی آلاینده ناکس، خودروها هستند که در دستگاه های قبلی ظرفیت
شناسایی این آلاینده وجود ندارد که در هماهنگی با سازمان ملی استاندارد مقرر شد، اندازه گیری این آلاینده در دستگاه های جدید اندازه گیری شود.
میرزایی قمی با بیان اینکه تست کدرسنجی در مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین
انجام می شود، تصریح کرد: دستگاه های جدید برای خودروهای سنگین این تست ها
را انجام می دهند تا تحلیلی در مورد آلایندگی داشته باشیم. اگر قرار است برنامه ای برای
کاهش آلودگی هوا در تهران تدوین شود باید بر اساس داده ها و تحلیل ها باشد.
وی با بیان اینکه گیربکس خودروهای جدید عمدتاً دو دیفرانسیل و اتوماتیک است، یادآور شد:
دستگاه های جدید قابلیت تست این خودروها را دارند؛ درحالی که در گذشته تا زمانی که راننده اعلام نمی کرد، امکان اطلاع از دو دیفرانسیل بودن گیربکس خودروها وجود نداشت و تست ها باعث صدمه به گیربکس می شد که شکایاتی هم به دنبال داشت اما دستگاه های جدید، این خودروها را شناسایی و سپس تست می کنند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با اعلام اینکه
دستگاه های جدید با اینکه خرید خارجی است اما مشکلی برای ما ایجاد نکرده است، یادآور شد: شرکت دانش بنیان این خریدها را انجام داده و مشکلی بابت ضمانت آن نداریم و سه سال گارانتی وجود دارد. نصب این دستگاه ها در مراکز ما اهمیت داشت و باید برنامه ریزی به گونه ای انجام می شد که خدمت رسانی به شهروندان با اختلال مواجه نشود. پیش بینی این بود که تست دستگاه ها تا هفت ماه زمان ببرد که نهایتاً پنح ماه زمان برد و در این ایام خدمات رسانی مختل نشد.
میرزایی قمی با بیان اینکه سوخت بنزین برای خودروهای سبک و سوخت دیزل برای خودروهای سنگین استفاده می شود، خاطرنشان کرد: تست دستگاه ها بر مبنای سوخت بنزین بود اما در دستگاه های جدید قابلیت سنجش CNG و LPG نیز وجود دارد که سلامت تمام سوخت ها تست شود.
وی با اعلام اینکه یکی از معضلات حمل و نقلی شهر تهران موتورسیکلت ها هستند، تصریح کرد: تعداد کل مراجعات در سال ۱۴۰۲ تنها ۸۲۳ دستگاه بود اما بر اساس پلیس راهور چند میلیون موتور سیکلت در تهران داریم. لذا سال قبل در هماهنگی با پلیس طرحی برای معاینه فنی موتورسیکلت ها به اجرا درآمد. بر اساس آن معاینه فنی پرتال برای اولین بار با همکاری یک شرکت دانش بنیان طراحی شد و سه دستگاه در شهر تهران ساخته و نصب شد.
میرزایی قمی با بیان اینکه بیشترین تردد موتورسیکلت ها در منطقه ۱۲ بود، گفت: در سه نقطه معاینه فنی موتورسیکلت صورت گرفت و تعداد مراجعات به هشت هزار و ۹۵۲ دستگاه موتورسیکلت رسید و به نوعی در دو ماه آمار مراجعه ۱۱ برابر شد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت: برنامه ریزی کردیم که این دستگاه ها در دیگر مراکز نیز نصب شود. اینکه آمار ما ۱۱ برابر شده نشان می دهد که راکبان علاقمند به تست معاینه فنی هستند.
وی افزود: ۷۶ درصد از موتورسیکلت هایی که مراجعه کردند، توانستند معاینه فنی دریافت کنند که شامل موتورهایی بود که در تست اولیه عیوب ظاهری نداشتند.
میرزایی قمی با بیان اینکه نوبتی دهی مراکز معاینه فنی در سامانه شهرزاد صورت می گرفت، یادآور شد: در انتهای سال قبل برخی مراکز تا ساعات پایانی شب فعال بودند و در ایام تعطیلات نوروز، غیر از ۲ روز تمامی مراکز ما مشغول به خدمات رسانی بودند.
وی ادامه داد: کسانی که مشمول معاینه فنی برتر می شوند می توانند از تخفیف ۲۰ درصدی در عوارض طرح ترافیک برخوردار شوند.
میرزایی قمی اعلام کرد: بیش از ۳۰ درصد از خودروهای تیبا، کوییک، ساینا، پراید، کوییک و پژو ۴۰۵ با عمر کمتر از چهار سال در تست های اولیه مردود شدند.
میرزایی قمی با بیان اینکه ۴۰ درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی خارج از تهران مراجعه می کنند، یادآور شد: حتی تاکسی های خودمان هم به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه نمی کنند و به خارج از تهران می روند.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: بیش از ۳۹ درصد خودروهای تیبا با عمر کمتر از چهار سال به علت نقص فنی در مراجعات اولیه مردود شده اند.
وی افزود: بیشترین مردودی ها مربوط به تیبا با ۳۹ درصد، کوییک با ۳۸ درصد، پراید با ۳۶ درصد، ساینا با ۳۴ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۱ درصد است.