
اعمال محدودیت های جدید در پلتفرم واتساپ
شرکت متا اعلام کرد که قصد دارد از سال آینده استفاده از چتباتهای هوش مصنوعی عمومی را در پلتفرم واتساپ ممنوع کند.
به گزارش تجارت ایدهآل، بر اساس این تصمیم که در قالب تغییر جدیدی در سیاست استفاده از رابط تجاری پلتفرم واتساپ (Business API) اعلام شده و از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۶ اجرایی میشود، هیچ شرکت یا توسعهدهندهای که فناوریهای مبتنی بر هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی ارائه میدهد، حق ندارد از رابط تجاری واتساپ برای توزیع یا ارائه چتباتهای عمومی استفاده کند.
به گزارش تککرانچ، این محدودیت شامل مدلهای زبانی بزرگ، پلتفرمهای تولید متن و دستیارهای همهمنظوره میشود.
واتساپ جلوی فعالیت چتباتهای عمومی را میگیرد
این تصمیم به طور مستقیم بر فعالیت دستیارهای هوش مصنوعی شرکتهایی مانند OpenAI، Perplexity، Luzia و Poke تأثیر میگذارد؛ زیرا بسیاری از آنها از واتساپ برای ارائه خدمات به کاربران استفاده میکردند.
با این حال، متا تأکید کرده که این سیاست کسبوکارهایی را که از رباتها برای پشتیبانی مشتریان یا خدمات خاص استفاده میکنند، شامل نمیشود. بهعنوان مثال، اگر یک شرکت هواپیمایی از ربات برای پاسخگویی به مسافران استفاده کند، مشمول این ممنوعیت نخواهد بود.
به گفته سخنگوی متا، هدف از طراحی رابط تجاری واتساپ، پشتیبانی از ارتباطات تجاری و خدمات مشتری بوده است، نه تبدیل شدن به بستری برای انتشار دستیارهای هوش مصنوعی عمومی.
استفاده گسترده از این چتباتها باعث افزایش حجم پیامها و فشار بر زیرساخت واتساپ شده بود و همچنین چون ساختار API برای آنها طراحی نشده بود، واتساپ امکان کسب درآمد از این نوع فعالیتها را نداشت.
این تصمیم عملاً واتساپ را از دسترس چتباتهای عمومی خارج میکند و فقط دستیار اختصاصی متا (Meta AI) در این پلتفرم باقی میماند.
متا با این اقدام تلاش دارد تمرکز واتساپ را دوباره بر خدمات تجاری و درآمدزایی از پیامهای سازمانی حفظ کند.