استخدام ۸۵ هزار معلم جدید تا مهر امسال

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۳۲ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و رجایی، ۳۰ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی و ۳ هزار نفر از طریق آئین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند.

به گزارش تجارت ایده آل؛ علیرضا کاظمی با اشاره به این‌که سال ۱۳۷۳ در شهر باخرز معلم بودم و در مشهد هم در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس کرده‌ام،

ادامه داد: برخی از دانش‌آموزانم اکنون معلم هستند و یا از چهره‌های علمی و مطرح کشور به‌شمار می‌روند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به فعالیت برخی مدارس با تنها یک دانش‌آموز اشاره کرد و گفت:

یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های جمهوری اسلامی این است که نرخ پوشش تحصیلی دانش‌آموزان را از کمتر از ۴۰ درصد به بیش از ۹۶ درصد رسانده‌ایم.

کاظمی تصریح کرد: برای یک دانش‌آموز نیز معلم می‌فرستیم و اکنون هزار مدرسه داریم که

فقط یک دانش‌آموز دارند و معلمی که مسیر طولانی را طی می‌کند، به عشق آموزش این کودکان گام برمی‌دارد.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در تمام نقاط مورد نیاز در دوره ابتدایی مدرسه دارد، افزود:

تربیت نسل آینده‌ساز حتی یک نفر برای ما مهم است.

استخدام ۸۵ هزار معلم جدید تا مهر امسال

کاظمی در ادامه این برنامه به توسعه عدالت آموزشی و محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی کشور اشاره کرد و گفت:

یکی از چالش‌های مهم نظام تعلیم و تربیت در دوران پس از انقلاب اسلامی، این بود که آموزش و پرورش

اولویت اول دولت‌ها نبوده است. از این مسئله آسیب‌های بسیاری را در جامعه شاهد بوده‌ایم.

وی گفت: در این دولت بزرگ‌ترین اتفاقی که افتاده، آن است که رئیس‌جمهور برای اولین بار آموزش و پرورش را اولویت اول دولت قرار دادند

و تاکنون ۲۷ جلسه با مسئولان وزارت آموزش و پرورش برگزار کرده‌اند. رئیس‌جمهور دو مسئله مهم توسعه عدالت

و محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی و ایجاد فضای استاندارد برای کار معلم را مدنظر دارند.

کاظمی بیان کرد: البته هنوز با استاندارد‌ها فاصله زیادی داریم. اگرچه در کار‌های بزرگی شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقای کیفیت مدارس بخش دیگری از گفتمان اصلی دولت است، گفت:

موضوع فضا و تجهیزات، زیرساخت آن به‌شمار می‌رود. عدالت، روح حاکم بر نظام جمهوری اسلامی است

و تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم. چارچوب اجرایی برای عدالت آموزشی طراحی کرده‌ایم تا در مسیر درست حرکت کنیم.

به گفته کاظمی؛ نظام مسائل فضا‌های آموزشی کشور را در استان‌های مختلف شناسایی شده و تمام ظرفیت‌ها را به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که رویکرد ما اتکا به منابع دولتی نیست، گفت: بیش از ۵ هزار تیم تشکیل دادیم

و برای هر نقطه، یک تیم پروژه‌ای مشخص کردیم که به آنجا می‌رود، ظرفیت‌ها را شناسایی می‌کند

و از آن استفاده می‌کند و هرجا کم آورد، کمک می‌کنیم.

کاظمی افزود: خیران مدرسه‌ساز سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان را تعهد کرده بودند که بعد از ورود رئیس‌جمهور، این رقم به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید.

کاظمی به تأمین امکانات در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: مدارسی که تأسیس می‌کنیم،

استخدام ۸۵ هزار معلم جدید تا مهر امسال

با استاندارد‌های لازم هستند. در کلات مردم یک مدرسه ساختند و در عرض چند ماه این مدرسه

را با استاندارد‌های آموزشی مناسب آماده فعالیت است.

کاظمی با تأکید بر اینکه هدف اصلی، کیفیت آموزشی است که در دو بخش دنبال می‌شود، تصریح کرد:

اگر قرار باشد کیفیت مدارس ارتقا یابد، باید در دو مؤلفه کلاس درس، معلم و مدیریت تحول ایجاد شود. برای معلمان و کلاس درس،

چهار برنامه داریم که از جمله آموزش و توانمندسازی معلمان، تحول در روش یاددهی و یادگیری، تغییر چیدمان کلاس درس و توجه به

کنشگری دانش‌آموزان و تجهیزات سخت‌افزاری در کلاس است.

وی درباره توانمندسازی مدیران نیز گفت: تمرکز بر توانمندسازی مدیران به‌گونه‌ای است

که قدرت برنامه‌ریزی و تحول در برنامه‌های پرورشی را داشته باشند

و بتوانند از ظرفیت محیطی مدرسه استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به اجتماعات یادگیری برای افزایش کیفیت آموزشی در دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت:

اجتماعات یادگیری را ایجاد کردیم. گروه‌هایی به هم متصل شدند که می‌توانند تولید محتوا و به توانمندی خودشان کمک کنند.

وی افزود: ۳۰۰ هزار معلم ابتدایی در این اجتماعات فعال شدند. این طرح امسال در شهر قدس اجرا شد و از سال آینده در کل کشور اجرا می‌شود.

وی گفت: همچنین جشنواره تولید محتوای یادگیری را ایجاد کردیم که تاکنون ۴۵ هزار معلم در آن مشارکت کرده‌اند.

کاظمی با اشاره به تعریف جامع عدالت آموزشی، گفت: تغذیه دانش‌آموز، بهداشت و نیروی انسانی، همگی در بحث عدالت جای می‌گیرند.

یکی از کار‌هایی که انجام دادیم، ایجاد قرارگاه عدالت آموزشی بود. معلمان در مدرسه البرز، دروس پایه دوازدهم را تدریس می‌کنند

و آن را در اختیار دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی قرار می‌دهند. این برنامه تاکنون ۲۰ هزار دانش‌آموز مدارس شبانه‌روزی را تحت پوشش قرار داده است.

وزیر آموزش و پرورش یکی از چالش‌های نظام تعلیم و تربیت را برنامه درسی حافظه‌محور و ارزیابی‌های غیرتربیتی دانست و گفت:

در تلاشیم برنامه درسی را به سمت برنامه‌ای یکپارچه با کنشگری دانش‌آموز ببریم تا تربیت فقط محدود به کلاس درس نباشد.

وزیر آموزش و پرورش درباره فناوری‌های نوین گفت: سند ملی هوش مصنوعی در آموزش و پرورش طراحی شده

و تابستان امسال با معاونت علمی و وزارت ارتباطات برنامه‌ریزی کردیم که صد هزار معلم و دو میلیون دانش‌آموز را آموزش دهیم.

کاظمی به وضعیت بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:

در این حوزه دو چالش زیربنایی داریم که شامل کفایت منابع انسانی به لحاظ کمی و کیفی و دوم،

توانمندی نیروی انسانی است. مدیر آموزش و پرورش اول مهر نگران است که چگونه کمبود نیروی انسانی را جبران کند.

۸۵ هزار معلم جدید تا مهر امسال

توانایی معلم نیز باید به‌طور مستمر به‌روز شود. در حوزه نیروی انسانی نیازمند تقویت دانشگاه فرهنگیان هستیم.

این دانشگاه بیش از ۹۰ مرکز و پردیس، ۱۱۰ هزار دانشجو معلم و ۱۶۰۰ عضو هیئت علمی دارد.

به لحاظ توانمندسازی، فضا و تجهیزات نیز اتفاقات خوبی افتاده است.

وی گفت: امسال ۳۲ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و رجایی داریم. نسبت استاد به دانشجو که قبلاً یک به ۸۵ بود،

اکنون به یک به ۳۵ رسیده است.

وی به خروجی نیرو از آموزش و پرورش به دلیل بازنشستگی بالا اشاره کرد و گفت: باید از طریق آزمون استخدامی نیز معلم جذب کنیم.

این افراد دو ترم مهارت معلمی را در دانشگاه فرهنگیان طی می‌کنند و این مسیر تأثیری

بر مأموریت اصلی دانشگاه فرهنگیان که تربیت معلم از مسیر کنکور است، نخواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش به مجوز جذب نیرو از سازمان اداری و استخدامی اشاره کرد و افزود: مجوز جذب ۸۵ هزار نفر صادر شده است.

دفترچه‌ها آماده شده و طی یک تا دو هفته آینده اطلاع‌رسانی می‌شود. تلاش می‌کنیم پذیرفته‌شدگان پیش از مهر آماده باشند.

از این تعداد، ۳۲ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و رجایی، ۳۰ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی

و ۳ هزار نفر از طریق آئین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند. بخشی از ظرفیت استخدام نیز مربوط به استخدام بابای مدرسه است.

وی به وضعیت بودجه‌ای آموزش و پرورش اشاره کرد وگفت: در سال ۱۳۹۲ سهم آموزش و پرورش از بودجه حدود ۱۰ درصد بود.

در سال ۱۴۰۲ به واسطه اجرای رتبه‌بندی به ۱۳ درصد رسید و مجدداً در سال ۱۴۰۳ به ۱۰ درصد کاهش یافت.

با این حال امسال در سال ۱۴۰۴ با حمایت مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه، سهم آموزش و پرورش ۲.۱ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: سال گذشته بهترین پایان سال را از نظر مالی داشتیم و حقوق معلمان برای اولین بار در ۲۲ اسفند پرداخت شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: یکی از اتفاقات خوب دولت شهید رئیسی،

اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان بود. دولت و کمیسیون آموزش و تحقیقات برای این امر تلاش فراوانی کردند.

وی افزود: البته در اجرا اشکالاتی وجود داشت که رسیدگی شد. به اعتراض ۲۳۰ هزار معلم رسیدگی شد

و رتبه‌ها مشخص شدند. همچنین آئین‌نامه جدید رتبه‌بندی برای اجرا از مهر ۱۴۰۴ آماده و مصوب شده است و به دولت ارائه خواهد شد.

کاظمی تصریح کرد: بخشی از چالش‌ها باید در این آئین‌نامه حل شود، از جمله رتبه‌بندی همکاران اداری و مسیر ارتقای آنهاست.

در سال سوم رتبه‌بندی، فقط عده معدودی مشمول ارتقا می‌شوند، اما در سال چهارم، همه معلمان مشمول ارتقا خواهند شد. / مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا