چه اشکالی دارد «۱۰۰۱» شبیه «خندوانه» باشد؟
پس از آنکه رامبد جوان با مدیران تلویزیون برای ادامه ساخت «خندوانه» به توافق نرسید، پرونده یکی از پربینندهترین برنامههای طنز شبانه تلویزیون بسته شد تا اینکه «۱۰۰۱» از راه رسید.
به گزارش تجارت ایدهآل، پس از پخش نخستین قسمت برنامه «۱۰۰۱» که با حضور جنابخان، لبخند را بر لب مخاطبان تلویزیون نشاند، فضای مجازی پر از انتقادهایی شد که این برنامه شباهتهای زیادی به «خندوانه» دارد. این انتقادها با پاسخ محمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم همراه بود و او گفت: ما تمایل داشتیم «خندوانه» ادامه یابد اما شرایط تیم تولید خندوانه برای ادامه برنامه مهیا نیست.
این مدیر تأکید کرده بود که نمیخواستند خندوانه را با شخص دیگری جز رامبد جوان ادامه دهند و برنامه «۱۰۰۱» هم به دلیل درخواست مکرر مردم و علاقه آنها به شخصیت «جناب خان» ساخته شده است.
اینکه یک مدیر تلویزیون، شأن هنرمندی که موجب برند شدن یک برنامه تلویزیونی شده را چنین نگه میدارد و ادامه تولید برنامه را منوط به حضور آن شخص میداند، محترم است؛ اما باید این روی سکه را هم دید؛ تلویزیون، صاحب و مالک نشان آن برنامه است و دست مدیران برای تغییر تیم تولید باز است، ولی باید خطر ریزش مخاطب را در پی تغییرات بپذیرند. از سوی دیگر عروسک «جناب خان» متعلق به برنامه «خندوانه» است و این برنامه هم محصول تلویزیون بوده است، بنابراین تلویزیون حق دارد این شخصیت عروسکی را در برنامه دیگری به کار بگیرد، اما باید پیشبینی درستی از مواجهه مردم در موقعیت جدید آن شخصیت داشته باشد، چرا که مردم خاطرات خوشی را با آن عروسک در آن برنامه به یاد میآورند. مدیران شبکه نسیم در اقدامی محتاطانه، برنامهای شبیه به «خندوانه» را روی آنتن بردند و برچسب تقلید از برنامهای متعلق به خودشان را به جان خریدند، به جای اینکه برنامهای جدید در فضایی متفاوت و ناآشنا بسازند. در واقع آنها روی ساختمان قبلی که مالکش بودند یک طبقه با معماری متفاوت ساختند و تصمیم گرفتند در همان ساختمان بمانند.
ایستادگی برای احیای برندها
به نظر میرسد تلاش مدیران شبکه بر اینکه اصرار دارند «۱۰۰۱» هیچگاه «خندوانه» نبوده و نخواهد بود، تلاش بیثمری است. ضمن اینکه ایرادی هم به تلویزیون وارد نیست که برند محبوبش را احیا کند، کما اینکه در این احیای برند هم ناشیانه عمل نکرده است، یعنی برای میزبانی برنامه سراغ محسن کیایی، چهرهای محبوب و شیرین رفته که تجربه خوبی در «صداتو» داشته است.مخاطبان در قسمت اول «۱۰۰۱» متوجه شدند این برنامه حول محور اعداد میچرخد و به بهانه عددها، میهمانان و آیتمها انتخاب میشوند، در حالی که «خندوانه» یک برنامه ترکیبی شبانه با محوریت موضوعات روز و مناسبتها بود. «۱۰۰۱» از نظر فرم، شباهتهایی به «خندوانه» و دیگر برنامههای جُنگ شبانه دارد، اما ماجرا اینجاست که چنین ساختاری برای تولید طنزهای شبانه در بسیاری از شبکههای تلویزیونی در جهان رایج است.
دکور این برنامه، میانبرنامهها، رفت و برگشتها، دعوت از میهمانان، حرکت دوربین و فضاسازی، تداعیگر برنامه «خندوانه» است و اشکالی هم ندارد. البته کمکم «۱۰۰۱» هویت مستقل خودش را پیدا میکند اما اینکه در قسمتهای ابتدایی، زیر سایه برنامه «خندوانه» رفته، الزاماً اتفاق بدی نیست و نشاندهنده ایستادگی مدیران سیما پای برنامههای پربینندهشان است. اصلاً چه چیزی یک برنامه را برند میکند جز محبوبیت و مقبولیت آن در میان مردم. گویا پرونده «خندوانه» برای همیشه برای مدیران سیما بسته شده است. سید علی احمدی، تهیهکننده برنامه «خندوانه» هم در گفتوگویی با قدس، آب پاکی را روی دست طرفداران این برنامه ریخت و گفت خندوانه فصل جدید ندارد و در سال ۱۴۰۱ متوقف شده است؛ ضمن اینکه ارادهای برای ساخت آن نداریم.
زوج بامزه «کیایی، جناب خان»
اجرا و میزبانی «خندوانه» با رامبد جوان بود و این برنامه با کارگردانی، تبحر و طنازی او سالها سرپا ماند و تا هفت فصل ادامه یافت. جوان و تیمش «خندوانه» را به یکی از پربینندهترین برنامههای تلویزیون تبدیل کردند؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که چنین برنامهای محصول کار فردی نیست و حتماً گروه خلاق و سختکوشی پشت ماجرا حضور دارند.
اینکه رامبد جوان به دلایل شخصی، اختلافنظر با مدیران سیما یا مشغلههای کاری تمایلی به ادامه ساخت این برنامه ندارد نباید منجر به تعطیلی جنگهای شبانه و چشمانتظاری مخاطبان شود. پیدا کردن جایگزین برای رامبد جوان حتماً آزمون سختی برای برنامهسازان تلویزیون و مدیران شبکه بوده و انتخاب محسن کیایی که پیش از این در «صداتو» تواناییهایش در عرصه اجرا را عیان کرده است، اقدامی هوشمندانه بود.این بازیگر در برنامه «۱۰۰۱» تلاش کرده به دور از کلیشههای رایج مجریان تلویزیونی، فضایی غیررسمی و صمیمی ایجاد کند و رابطهای گرم با میهمانان برنامه داشته باشد.
حضور او در قسمتهای اول و دوم نشان داد میتواند در قسمتهای بعدی بهطرز مؤثرتری ظاهر شود.به نظر میرسد زوج کیایی و جناب خان هم که طنازیهای جذابی برای ایجاد فضایی شاد و سرگرمکننده دارند میتوانند به زوجی خاطرهانگیز و ماندگار تبدیل شوند.
فکری به حال اسپانسرها کنید
هنوز برای قضاوت درباره «۱۰۰۱» زود است اما استقبال مخاطبان از قسمتهای اول و دوم این برنامه نشان میدهد میتواند خاطره خوش یک جنگ شبانه طولانیمدت را بار دیگر در ذهن مخاطبان زنده کند. محسن کیایی نیز با روحیه شوخ و طنازانهاش میتواند جای خودش را در دل مخاطبان تلویزیون باز کند.
اما آنچه این روزها برای مخاطبان تلویزیون و آثار شبکه نمایش خانگی آزاردهنده است، حجم بالای تبلیغات حامیان مالی این برنامههاست. اسپانسرها به اشکال مختلف در برنامه حضور دارند، چه در میان صحبتهای مجری یا روی تلویزیونهای بزرگ در استودیو یا آگهیهای چند دقیقهای میان برنامه. درست است که به دلیل افزایش هزینههای ساخت برنامههای نمایشی و دستمزدهای بالای چهرهها، بودجه شبکهها پاسخگو نیست اما باید فکری برای این حجم زیاد و آزاردهنده تبلیغات شود یا دستکم در شکل تبلیغات، خوشسلیقگی و خلاقیت به خرج دهند. این شکل از تبلیغات مستقیم، گاهی میتواند نتیجه عکس داشته باشد!
به هرحال پس از سالها انتظار مخاطبان جنگهای شبانه، نخستین قسمتهای برنامه «۱۰۰۱» به تهیهکنندگی و کارگردانی فریدالدین نیکجو و مدیریت هنری محمد بحرانی از هفته گذشته و همزمان با روز پدر روی آنتن شبکه نسیم رفت و بناست چهار شب پایانی هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ میزبان نگاههای مردم باشد. باید دید این میزبانی تا چه اندازه به مذاق میهمانان قاب جادو خوش میآید.