نفوذ به مطبخ مادربزرگ‌ها در مستندی که صابر ابر ساخت!

صابر ابر از جمله بازیگرانی است که علاوه بر بازیگری، علاقه بسیار زیادی هم به طبخ غذا دارد.

به گزارش تجارت ایده‌آل، صابر ابر از جمله بازیگرانی است که علاوه بر بازیگری، علاقه بسیار زیادی هم به طبخ غذا دارد. این علاقه باعث شد سال‌ها قبل به فکر ساخت مستندهایی درباره غذا بیفتد. او در این پروژه همراه تیمش به سی شهر و روستای ایران سفر کرد تا در همراهی با مادربزرگ‌های مناطق مختلف، مجموعه‌ای برای آموزش طبخ غذاهای محلی آماده کند. چند سال قبل صابر ابر از چکیده این مجموعه مستند، کتاب مصوری به نام «تا هفت خانه آنورتر» منتشر کرد و حالا مجموعه مستند آن هم در یوتیوب منتشر شده است. در قسمت اول این مجموعه که اخیرا در یوتیوب منتشر شده، صابر ابر را درحال کمک به یک مادربزرگ شمالی برای طبخ چند غذای محلی می‌بینیم؛ ایده‌ای موفق که شاید می‌توانست با جذابیت‌های بصری بیشتری ارائه شود.

صابر ابر مجموعه ۱۵ قسمتی «تا هفت خانه آنورتر» را به‌صورت هفتگی در یوتیوب شخصی‌اش منتشر می‌کند. نگاهی داریم به حال‌وهوای قسمت اول آن.

جذابیت غذا

به‌طور کلی فیلم‌ها، سریال‌ها، مسابقه‌ها و برنامه‌های مرتبط با طبخ غذا همواره مورد توجه مخاطبان هستند و «تا هفت خانه آنورتر» هم در وهله اول به عنوان برنامه‌ای درباره غذا اهمیت زیادی دارد. صابر ابر فرم متفاوتی برای این مستند غذایی استفاده کرده و دست روی مادربزرگ‌هایی گذاشته است که زیست‌شان با غذا پختن گره خورده است.

حال‌وهوا به جای آموزش

درست است با برنامه‌ای درحوزه غذاهای سنتی مواجهیم اما نمی‌توانیم «تا هفت خانه آنورتر» را اثری برای یادگیری غذا به حساب بیاوریم. مثلا در همین قسمت اول، قبل از شروع مستند، بخشی از غذا آماده شده و صابر ابر فقط با بخشی از مراحل طبح همراه می‌شود. ابر اصل را بر گپ‌وگفت و صحبت با یک مادربزرگ و آشنایی مردم با شیوه زندگی او گذاشته است و زیاد در پی آموزش آشپزی به مخاطبانش نیست. رفتار مادربزرگ و صابر از جمله جذابیت‌های برنامه است. آنها باهم گپ می‌زنند شوخی می‌کنند و حتی خیلی وقت‌ها مادربزرگ از دست او کلافه می‌شود اما نهایتا اثری بامزه پیش روی مخاطبان می‌گذارند.

صابر ابر از جمله بازیگرانی است که علاقه شدیدی به طبخ غذا دارد.

ضعف جذابیت بصری

فیلم‌های زیادی را به یاد داریم که غذا در آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. از «کافه ترانزیت» و «ماهی‌ها عاشق می‌شوند گرفته تا «مهمان مامان» و … در این فیلم‌ها تمرکز زیادی روی غذا می‌شود و درواقع همین رنگ و لعاب است که این فیلم‌ها را در ذهنمان ماندگار کرده است. مخاطبان زیادی برنامه‌های آشپزی شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای را دنبال می‌کنند و «جم فوود» جزو یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های ماهواره‌ای است. علت اصلی علاقه مخاطبان به برنامه‌های این شبکه، به حال خوب و رنگ و چیدمان و به‌طور کلی جذابیت‌های بصری طبخ غذاها برمی‌گردد. مثلا مخاطبان برنامه‌ای مثل «آشپزی روستایی» را در این شبکه تماشا می‌کنند تا با حال خوب زندگی روزانه و غذا پختن یک خانم مسن در طبیعتی جذاب همراه شوند. چیزی که انتظار داشتیم در «تا هفت خانه آنورتر» با آن مواجه شویم، اثری با جذابیت بصری بالا بود اما واقعیت اینکه حداقل در قسمت اول شاهد چنین چیزی نبودیم. صابر و صاحبخانه در آشپزخانه کوچکی آشپزی می‌کنند و گهگاه سری هم به فضای باز بیرون می‌زنند. حتی سفره‌ای هم که در پایان این قسمت نشان داده می‌شود چندان رنگ‌ولعابی ندارد. این در صورتی است که برنامه پتانسیل زیادی برای استفاده از جذابیت‌های بصری دارد. البته که تاکید صابر ابر در انتخاب این حال و هوا نشان می‌دهد که او قصد داشته تا بیشتر سادگی و بی تکلفی در طبخ یک غذای مادرانه را بیشتر به رخ بکشد.

درحال حاضر فقط یک قسمت این مجموعه منتشر شده و باید ببینیم در قسمت‌های بعدی چه تغییری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بابک, [18/12/1403 11:11 ق.ظ]