
نحوه اعتراض به دهکبندی درآمدی خانوار
در کشور ما یارانهها به عنوان حمایتهای مالی دولت به شهروندان، با هدف کاهش نابرابریهای اقتصادی و بهبود رفاه عمومی ارائه میشوند. برای توزیع عادلانهتر این کمکها، دولت اقدام به دهک بندی خانوارها بر اساس معیارهای اقتصادی مختلف کرده است. در این گزارش شیوه اعتراض و استعلام دهکبندی خانوار را مطالعه کنید.
دهک بندی خانوارها، بر اساس وضعیت اقتصادی سرپرست خانوار و اعضای خانواده، همچنین، با لحاظ کردن فاکتورهایی چون، وجود بیمار خاص یا معلول در اعضای خانواده، تعداد خودروها و…، صورت میگیرد و تعلق یارانههای حمایتی، اعم از یارانه نقدی و معیشتی، بر اساس دهک بندی خانوار، میباشد.
با توجه به اینکه دهک بندی افراد، بر اساس فاکتورهای اقتصادی صورت گرفته و امتیاز شخص در این فاکتورها، بر اثر حوادث مختلف، نظیر از دست دادن شغل و…، تغییر مینماید، دولت با همکاری وزارت رفاه، امکان اعتراض به دهک بندی را پیش بینی نمودهاند. دولت و وزارت رفاه، علاوه بر سامانه اعلام نیاز یارانه نقدی که از طریق آدرس refahi.ir، در دسترس است، اقدام به راه اندازی سامانهای جدید، تحت عنوان سامانه اعتراض به دهک بندی یارانه نمودهاند تا اشخاصی که دهک بندی آن ها، تغییر کرده و به همین سبب، مشمول انواع یارانه حمایتی، اعم از یارانه نقدی یا معیشتی و …، نمیگردند، از طریق آن، اعتراض به دهک بندی خود را ثبت کرده و در مراحل بعدی، اقدام به پیگیری نتیجه و استعلام با کد ملی آن نمایند.