حمله چینی‌ها به بازار خودروهای لوکس اروپا | بی‌وای‌دی با برند دنزا به جنگ مرسدس و بی‌ام‌و می‌رود

برندی که زمانی سرمایه‌گذاری مشترک بی‌وای‌دی و مرسدس بنز بود، حالا با مدل جدید Z9 GT آماده ورود به بازار اروپا می‌شود. آیا این خودروساز چینی می‌تواند در بازار سختگیر اروپا موفق شود؟

به گزارش تجارت ایده‌آل، دنزا سال ۲۰۱۱ در قالب سرمایه‌گذاری مشترک بی‌وای‌دی و مرسدس بنز تشکیل شد. این برند اکنون در آستانه ورود به اروپاست.
بی‌وای‌دی حین گسترش فعالیت خودروسازان چینی در اروپا، می‌کوشد جایگاه خود را در بخش پریمیوم بازار تقویت کند. این شرکت با هدف رشد در منطقه و به چالش کشیدن خودروسازان معتبر و لوکس، برند دنزا را در اروپا معرفی کرده است. اولین مدل این برند چینی Z9 GT است که تا پایان سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد.
دنزا سال ۲۰۱۱ در قالب سرمایه‌گذاری مشترک بین بی‌وای‌دی و مرسدس بنز تشکیل شد. این برند باوجود حمایت بنز موفقیت چندانی به دست نیاورد و در دهه اول فعالیتش فقط ۲۳ هزار دستگاه خودرو فروخت. مرسدس بنز سال ۲۰۲۲ مشارکت خود در این برند را کاهش داد و پس از کاهش سهام خود به ۱۰ درصد، سال گذشته کامل آن را ترک کرد. درحال‌حاضر دنزا کاملاً در اختیار بی‌وای‌دی قرار دارد.

قیمت محصولات دنزا در اروپا چقدر خواهد بود؟

بی‌وای‌دی دنزا را در چین کنار ۲ برند زیرمجموعه دیگرش به نام‌های فنگ چنگ بائو و یانگ وانگ اداره می‌کند. این خودروساز قصد دارد محصولات فنگ چنگ بائو را با خط تولید دنزا برای اروپا ترکیب کند. بی وای دی این کار را با فنگ چنگ بائو لئوپارد ۵ انجام می‌دهد که با نشان دنزا عرضه خواهد شد. هنوز مشخص نیست دنزا مدل‌های یانگ وانگ را نیز برای بازار اروپا عرضه خواهد کرد یا خیر.

بی وای دی

دنزا قیمت محصولات اروپایی خود را اعلام نکرده است اما آلتاویلا در مصاحبه با رویترز گفت Z9 GT همراه ون لوکس D9 در پایان سال عرضه خواهد شد. هر ۲ مدل در چین ساخته و صادر خواهند شد. البته این خودروساز قصد دارد تولید محصولاتش در کارخانه جدید خود در مجارستان را از اکتبر آغاز کند.

دنزا

روی کاغذ، Z9 GT برای رقابت با پورشه تایکان اسپرت توریسمو توسعه پیدا کرده است اما از نظر اندازه مدل برقی آلمانی را شکست می‌دهد. طول مدل چینی ۲۰ سانتی‌متر بیشتر و فاصله محوری آن ۲۲.۵ سانتی‌متر بیشتر از مدل آلمانی است. قدرت آن را ۳ موتور الکتریکی با مجموع خروجی ۹۵۲ اسب بخار تأمین می‌کنند که پک باتری لیتیوم آهن فسفات ۱۰۰.۱ کیلووات ساعتی آن را تغذیه می‌کند. در چین، بی‌وای‌دی نسخه پلاگین هیبریدی Z9 GT را هم عرضه می‌کند که یک موتور ۲ لیتری توربو و ۳ موتور الکتریکی با قدرت ۸۵۸ اسب بخار دارد.

مقایسه قیمت Z9 جی‌تی با مدل‌های پورشه

شاید مشخصات فنی Z9 GT آن را در رده محصولات پورشه قرار دهد اما قیمت آن در چین نشان‌دهنده هدف‌گیری مشتریان کاملاْ متفاوتی است. آنجا، مدل دنزا بین ۳۳۴ هزار و ۸۰۰ تا ۴۱۴ هزار و ۸۰۰ یوان (تقریباً ۴۵ هزار و ۸۰۰ تا ۵۶ هزار و۸۰۰ دلار) قیمت دارد اما قیمت مدل‌های قابل‌مقایسه پورشه، مانند پانامرا اسپرت توریسمو و تایکان کراس توریسمو، از حدود یک‌میلیون و ۸ هزار یوان (۱۳۸ هزار دلار) شروع می‌شود که با سفارش آپشن‌های مختلف حتی از یک‌میلیون و ۵۰۰ یوان (۲۰۵ هزار دلار) فراتر می‌رود./گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بابک, [18/12/1403 11:11 ق.ظ]