افزایش دوباره قیمت محصولات ایران خودرو/ شورای رقابت چراغ سبز داد!

بر اساس اطلاعیه جدید ایران‌خودرو در وب‌سایت کدال، از ۱۸ دی‌ماه، قیمت فروش شش خودروی پرطرفدار این شرکت با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت ایده آل به نقل از سیتنا؛ حالا قیمت پژو ۲۰۷ با گیربکس دستی به ۵۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک به ۶۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ اتوماتیک مدل پاناروما به ۶۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، دنا پلاس با گیربکس دستی به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان، دنا پلاس توربورشارژ اتوماتیک به ۷۷۰ میلیون تومان و تارا دنده اتوماتیک به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که قیمت‌های ارائه‌شده نرخ تحویل در کارخانه است و مالیات بر ارزش افزوده، شماره‌گذاری، بیمه، عوارض و پرداختی‌های قانونی و همچنین حق دلالی شرکت‌ها و واسطه‌ها باعث می‌شوند تا این خودروها با مبالغی بسیار بالاتر از نرخ‌های اعلامی، به مردم فروخته شوند.

بررسی اخبار منتشرشده از شورای رقابت در سالیان اخیر نشان می‌دهد که این نهاد دولتی تابع وزارت صنعت و معدن و تجارت طی یک سال گذشته به‌طور متوسط در هر دو ماه، سه بار یا هر ۲۰ روز، یک بار به خودروسازان مجوز افزایش قیمت داده است.

به عنوان مثال، اکنون قیمت پرفروش‌ترین محصولات ایران‌خودرو در حالی بار دیگر به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یافته که تنها ۵۲ روز قبل، یعنی ۲۷ آبان نیز دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو در اقدامی هماهنگ و طی اطلاعیه‌هایی جداگانه، قیمت انواع محصولاتشان را به‌طور میانگین از ۱۳۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بالا برده بودند.

میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی که در شرایط ممنوعیت برای واردات آزاد خودروهای خارجی باکیفیت، با حداقل کیفیت به شهروندان فروخته می‌شوند، در سال‌های گذشته حتی از افزایش نرخ دلار نیز بیشتر بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس اوایل مهرماه سال جاری در گزارشی درباره این بحران نوشت که بررسی قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که اگرچه نرخ دلار در هفت سال گذشته و تا مهر این سال، ۱۴۵۲ درصد رشد کرد، قیمت خودرو در این بازه زمانی به‌طور میانگین رشدی ۱۸۴۸ درصدی داشت که در این میان، رشد ۲۳۴۰ درصدی نرخ خودروهای وارداتی رکورددار بود. این اتفاق نشان‌دهنده سهم بالای عوارض دولتی در افزایش بی‌رویه قیمت خودرو در ایران است.

قیمت خودروهای داخلی در حالی به شکل نجومی افزایش یافته است که رئیس پلیس راهور به کیفیت نازل آن‌ها اعتراض کرده‌ و برخی مسوولان نیز نام «ارابه مرگ» بر آن‌ها گذاشته‌اند. پیش‌تر معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی و ادعای «ملی» بودن آن‌ها گفته بود: «خودرو ملی یعنی افتضاح ملی، یعنی باز نشدن ایربگ‌ها در ۹۳ درصد موارد، یعنی کشته شدن بیش از حدود ۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگی، یعنی ارابه مرگ.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا